De next-gentechbenadering van pakketbezorging is succesvol gebleken in Scandinavië, aldus Instabox. Het in 2015 opgerichte bedrijf exploiteert naar eigen zeggen het meest uitgebreide netwerk van pakketkluisjes in Scandinavië. Met partners als H&M en Ikea levert Instabox de onlineaankopen van miljoenen consumenten, voornamelijk via kluisjes maar ook via emissievrije bezorging per fiets. Zijn technologieplatform biedt het team realtime end-to-endtracking van alle leveringen, waardoor optimalisatie bij elke stap in het proces mogelijk is. Het efficiënt verzamelen van leveringen via een hyperlokaal fulfilmentnetwerk biedt niet alleen voordelen op het gebied van snelheid, gemak en kosten, maar creëert ook duurzame bezorgopties voor zowel consumenten als winkeliers. 

Overname Instabox gevolg van financiering

Consumenten kunnen tot op het laatste moment kiezen waar ze hun pakketje willen laten leveren, en kunnen de kluisjes ook gebruiken om hun aankopen makkelijk te retourneren. Instabox meldt een groei van meer dan 300 procent per jaar. De toetreding tot de Nederlandse markt volgt op een aankondiging van een financiering van € 75 miljoen eerder dit jaar, geleid door investeerder EQT Ventures. 

Revolutie in last-mile delivery 

Met de overname van Red je Pakketje versnelt Instabox de ambitie om een revolutie teweeg te brengen in last mile-leveringen. Red je Pakketje is als bedrijf jaarlijks verdubbeld in vijf opeenvolgende jaren. Het gezamenlijke bedrijf biedt een compleet aanbod aan consumenten en winkeliers, met zowel locker- als thuisbezorging. De twee bedrijven hebben vergelijkbare opvattingen over hoe ze zich moeten richten op de consumentenervaring en een duurzaam bedrijf kunnen ontwikkelen om 100 procent fossielvrije pakketbezorging te realiseren. 

Snelste bezorging

Sam Rohn, oprichter van Red je Pakketje: “Met Instabox zijn we in staat verder te groeien en onze dienstverlening uit te breiden met de snelste bezorging in de markt, of de gebruiker nu kiest voor thuisbezorging of levering in een pakketkluis. Dit gaat voordelen opleveren voor zowel de winkelier als hun klanten. We weten dat 77 procent van de aankopen wordt stopgezet vanwege een gebrek aan goede bezorgopties. We willen dat verbeteren en een branche die is gevormd door traditionele postbedrijven veranderen." 

instabox neemt red je pakketje over

Alexis Priftis, ceo en oprichter van Instabox, vult aan: “Toen we de Nederlandse markt onderzochten waren we onder de indruk van Red je Pakketje dat er in was geslaagd een premium same-day delivery service op te zetten die populair is bij consumenten.”

Kluisjes

Levering aan kluisjes is een algemene trend in heel Europa, maar Nederland heeft nog een inhaalslag te slaan. Terwijl sommige landen zoals Polen en Duitsland tien tot dertig kluisjes per 100.000 inwoners hebben, telt Nederland met in totaal een paar honderd kluisjes minder dan twee kluisjes per 100.000 inwoners. Met de geplande uitbreiding van Instabox zal Nederland deze landen inhalen, niet alleen in aanbod van kluisjes maar ook in de kwaliteit van de technologie. Het is de bedoeling dat Nederland de komende twee jaar 2.000 tot 3.000 kluisjes door het hele land krijgt.

Oprichters Red je Pakketje blijven actief

De overname is half april afgerond. De financiële details worden niet bekendgemaakt. De oprichters blijven actief in het nieuwe bedrijf en herinvesteren een deel van de opbrengst terug in Instabox. De uitrol van kluisjes start volgende maand, en winkeliers zullen vanaf de zomer de bezorgdienst kunnen aanbieden.