‘Elektrische stadslogistiek biedt grote kansen’

Er is nu al veel operationeel en financieel haalbaar. En met het voortschrijden van de techniek neemt die hoeveelheid alleen maar toe.

Elektrische stadslogistiek: vervangingsinvesteringen

De overgang naar elektrische logistiek kan veelal met vervangingsinvesteringen gedaan worden. Voertuigen zijn duurder, maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper. De extra vraag naar elektriciteit is relatief beperkt, maar lokaal kan die extra vraag net te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat op. Het is goed voorspelbaar waar geladen gaat worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad, voor bestelwagens.

Studie Topsector Logistiek

Dit blijkt uit de studie ‘Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stadslogistiek’. Hierin hebben Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk uitgevoerd zou worden. De zes partijen deden dit in opdracht van de Topsector Logistiek.

Concrete uitwerking

Voor deze studie is de regio Groot Amsterdam als voorbeeld genomen. Maar de aanpak is overal toepasbaar: welke keuzes gaan ondernemers maken die elektrisch de stad gaan beleveren? Dat is per segment anders. Het thuis afleveren van pakketjes stelt heel andere eisen dan bijvoorbeeld vers voedsel naar winkels brengen, of bouwmaterialen naar een verbouwing brengen. Betrouwbaar kunnen leveren tegen de laagste kosten staat voorop. De optelling van al die keuzes levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er geladen gaat worden. Daarmee kunnen netbeheerders en gemeentes plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is.

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord speelt elektrisch vervoer een grote rol, ook in stadslogistiek. Bij stadslogistiek gaat het om de bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan consumenten en bedrijven, bestelwagens van servicebedrijven, verhuisbedrijven, maar ook om de lokale winkels, cateraars en bloemisten die hun klanten beleveren. Voor ondernemers die goederen in de stad moeten brengen of ophalen is de uitdaging niet alleen om de stap te maken naar zero-emissievoertuigen, maar ook om met zo min mogelijk bestelwagens en vrachtwagens de autoluwe of zero-emissiezone in te gaan.

Lees hier meer over de studie ‘Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stadslogistiek’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie