‘Nieuw kabinet moet inhaalslag maken met onderhoud infrastructuur’ 

De Tweede Kamerverkiezingen zijn geweest; wat verwacht Machiel van der Kuijl gezien de verkiezingsuitslag voor regeerakkoord en kabinet voor de komende jaren als het gaat om transport, logistiek en duurzaamheid?

“Het kan een positieve uitslag in deze bijzondere tijd zijn voor ondernemend Nederland. Want een pro-Europese coalitie kan op basis van deze uitslag gevormd worden. Een open Europa is erg belangrijk voor onze achterban om in Europa zaken te doen. Eén gezamenlijke markt in Europa met vrij verkeer van goederen en goede handelsafspraken met de rest van de wereld blijven belangrijke voorwaarden voor het succes van bedrijven in Nederland. Internationaal ondernemen biedt immers aan meer dan 2 miljoen mensen werk en een derde van het Nederlandse gezamenlijke inkomen wordt met export verdiend”, zo stelt Van der Kuijl namens evofenedex. 

Betere en slimmere infrastructuur

Van veel grotere invloed op het komende regeerakkoord is echter de dreun die de economie heeft gekregen door de coronacrisis. Van der Kuijl: “De afgelopen tijd heeft de overheid veel schulden gemaakt om de economie te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Die schulden zullen een keer moeten worden terugbetaald. Het zal voor het nieuwe kabinet een zoektocht worden naar geld voor investeringen in een betere en slimmere infrastructuur. Of dat gaat lukken is nu onzekerder dan de afgelopen jaren. Wij hebben goede contacten met politiek Den Haag en de eerste geluiden zijn dat het lastig wordt voor investeringen in infrastructuur. We moeten echt een inhaalslag maken met het onderhoud van de infrastructuur; geld daarvoor is meer dan goed besteed.” 

Welke belangrijke punten zouden volgens u terug zouden moeten komen in het regeerakkoord en het beleid voor de komende jaren?
“Investeringen in de fysieke infrastructuur voor alle modaliteiten: voor het goederenvervoer – over de weg, het spoor, het water en door de lucht – maar ook om investeringen in de digitale infrastructuur. Een toekomstbestendige infrastructuur is niet alleen van groot belang voor handels- en productiebedrijven om hun klanten goed te bedienen, maar is cruciaal voor ons allemaal.”

‘Midden- en kleinbedrijven hebben grote behoefte aan het op orde krijgen van hun ‘digital core’. Wij hopen op een ruimhartig beleid van het nieuwe kabinet voor hulp en ondersteuning op dit gebied’ 

Machiel van der kuijl, algemeen directeur Evofenedex

“Nederland staat voor een enorme onderhoudsopgave aan de infrastructuur. We moeten nu echt doorpakken om de forse achterstanden in te halen. Wij willen dat een nieuw kabinet knelpunten voor het goederenvervoer snel en innovatief aanpakt om de economische schade voor bedrijven te minimaliseren. Maar het is de vraag of een nieuw kabinet bereid is daar voldoende geld voor vrij te maken. Er moet bovendien een echte oplossing komen voor het stikstofprobleem. Op dit gebied moet snel iets gebeuren om uitbreidingsplannen van de infrastructuur niet te frustreren.”

Gaat dat veel afwijken van het beleid van de afgelopen jaren? Klimaatdoelstellingen worden immers dringender.
“De stikstofproblemen hebben te maken met het duurzaamheidsbeleid dat de allergrootste uitdaging wordt voor de komende jaren. De logistiek krijgt te maken met de transitie naar niet-fossiele brandstoffen. Bedrijven met vracht- en bestelauto’s staan voor een enorme opgave. En de ontwikkeling van de laadinfrastructuur komt daar nog eens bij. De huidige pandemie heeft ook te maken met duurzaamheid, hoe wij met onze aarde omgaan. Daar moeten we lessen uit trekken. Verder willen wij ook dat een nieuw kabinet werk maakt van een goede en schone bevoorrading van onze steden. Samen met eerlijke handel, ook een punt uit ons 10-puntenplan voor een nieuw kabinet, levert dit punt ook een belangrijke bijdrage aan een duurzame wereld. Die punten zien wij graag terug in het regeerakkoord.”

Digitale transitie

De algemeen directeur van evofenedex spreekt naast een energietransitie ook over een digitale transitie die voor de deur staat. Hij stelt dat er voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf voldoende tools in de logistieke keten beschikbaar zijn. “Maar het gebruik ervan in het midden- en kleinbedrijf is een heel ander verhaal. Daar is nog een wereld te winnen. Die bedrijven hebben grote behoefte aan het op orde krijgen van hun ‘digital core’ alvorens de verschillende tools ook echt kunnen renderen in hun bedrijfsprocessen. Wij hopen op een ruimhartig beleid van het nieuwe kabinet voor hulp en ondersteuning op dit gebied.” 

Welk advies wil evofenedex de politiek op dit moment meegeven?
“Dat het belang van handel en logistiek goed is verankerd in het nieuwe regeerakkoord. Maar het zal lastig worden om voldoende draagvlak in de Tweede en Eerste Kamer te verkrijgen voor een akkoord. De onderhandelingen zullen complex zijn, gezien de veelheid aan partijen die een nieuwe coalitie moeten gaan vormen. Als evofenedex volgen wij die onderhandelingen op de voet en zullen waar nodig en mogelijk ook invloed uitoefenen op het onderhandelingsresultaat.”

Het 10-puntenplan van evofenedex

Voor de verkiezingen heeft evofenedex tien punten opgesteld die de handel en logistiek een stevige impuls geven en daardoor de economie helpen herstellen en groeien. Dit 10-puntenplan is aangeboden aan alle partijen als input voor hun verkiezingsprogramma:

1. Duurzaam inzetbaar personeel
2. Versterk eerlijke handel
3. Open grenzen voor transport in Europa
4. Versterk aanbod luchtvracht op Schiphol
5. Maak infrastructuur klaar voor de toekomst
6. Breng capaciteit voor spoorgoederenvervoer op orde
7. Introduceer betalen naar (weg)gebruik voor iedereen
8. Laat goederenstromen efficiënt inspecteren
9. Ondersteun digitalisering logistiek in het mkb
10. Help steden zich klaar te stomen voor zero-emissiestadslogistiek

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens