J&G Group wil chauffeur laten matchen met klant

De nieuwe eigenaren van het internationaal opererende transportbedrijf J&G Group in Oss, Jeroen van den Broek en Gerard Weijers, beiden afkomstig uit de wereld van tankcontainervervoer, hebben hun krachten gebundeld en zetten nu ook in op de bulkmarkt. 

Bedrijfscultuur bepaalt logistieke oplossing

Sinds 2007 is Weijers gespecialiseerd in intermodaal tankcontainervervoer en nu technisch directeur bij de J&G Group. “Al geruime tijd zie ik dat het anders moet in de transportsector. Elke onderneming waarvoor ik rij heeft namelijk een eigen cultuur en dat is bepalend voor de logistieke oplossing die zo’n bedrijf kiest. De ene ondernemer kiest voor duurzaamheid, de volgende zet in op veiligheid en een derde onderneming hecht veel waarde aan servicegerichtheid. Hier wordt in de transportsector nogal eens aan voorbijgegaan en als eenmansbedrijf was ik te klein om hiermee aan de slag te gaan. Toen Jeroen van den Broek, eveneens zelfstandig ondernemer in het tankcontainervervoer, voorstelde om onze krachten te bundelen en gezamenlijk een nieuwe transportonderneming op te richten, wist ik dat de tijd rijp was om het tij te keren.” 

J&G Group past trucks aan aan klant

Van den Broek, commercieel directeur bij de J&G Group: “Als zzp’ers kregen we allebei veel aanvragen voor projecten, maar we konden eigenlijk weinig tot niets doen om onze klanten echt te ontzorgen door gedeeltelijk of volledig het transportgedeelte van zo’n bedrijf over te nemen. Na de eerste 100.000 kilometer op de teller van mijn vrachtwagen wist ik dan ook dat het bundelen van de krachten met een ondernemer als Weijers dĂ© oplossing was. En zo is ons idee geboren om ons gezamenlijk te gaan toeleggen op het transport van zeer uiteenlopende goederen in een straal van 700 kilometer. Denk naast vloeistoftransport aan onder andere bulktransport, het transport van levende have, koeltransport en levensmiddelentransport.” 

‘Voor elke klant gaan we op zoek naar de juiste chauffeur: iemand met de juiste mentaliteit en servicegerichtheid voor de betreffende markt’

Jeroen van den Broek, Commercieel directeur J&G Group

Door een zo breed mogelijk portfolio op te bouwen wil de J&G Group in vier jaar tijd opschalen naar achttien vrachtwagens, met steeds twee vrachtwagens per nieuwe sector. Omdat ze gaan rijden voor derden zal elk nieuw voertuig in hun vloot direct vanaf de eerste inzet worden uitgerust met het computersysteem van de betreffende klant en een track-and-tracesysteem, zodat alle voertuigen die nauwlettend kunnen worden gemonitord. Door de inzet van IT-oplossingen als deze houdt de J&G Group de marges zo laag mogelijk en kan ze in de loop der tijd organisch groeien.

Stille schroefcompressor

Al geruime tijd vervoert zowel Weijers als Van den Broek met tankcontainers bederfelijke waren door Europa voor Interfreight Logistics Benelux (ILB). Met de J&G Group wordt deze activiteit gecontinueerd, maar wordt het wagenpark direct uitgebreid met twee nieuwe DAF-bulkvoertuigen waarmee ze gaan rijden voor ETC in Oss. Beide voertuigen zijn bij Wiegel Bulk uitgerust met een zogenoemd Silent-pakket. De focus ligt daarbij vooral op de inzet van ruimtebesparende, lichtere en geruisarmere oplossingen van gerenommeerde fabrikanten als Mouvex en Blackmer, teneinde de inzetbaarheid van trucks verder te vergroten. “Het Silent-pakket bestaat uit een compact uitgevoerde, V-snaargedreven schroefcompressor die we volledig in eigen huis hebben ontwikkeld”, vertelt Joris Adelaar, bedrijfsleider bij Wiegel Bulk. “Traditionele silocompressoren produceren bij het laden en lossen in de nachtelijke uren vaak veel geluid. Afhankelijk van de gekozen oplossing is deze silocompressor beschikbaar in twee uitvoeringen, namelijk met een capaciteit van 750 of 1.130 m3/u. De nieuwe bulkcontainers van de J&G Group zijn beide uitgerust met het grootste model, dat slechts 260 kilogram weegt en een geluidsniveau heeft van 76 dBA.” 

stille schroefcompressor j&g group
Het Silent-pakket voor stiller laden en lossen.
Juiste chauffeur

“Het toepassen van innovatieve techniek is niet de enige manier waarop we ons willen onderscheiden”, aldus Van den Broek. “Voor elke nieuwe klant in een van de eerder genoemde sectoren schaffen we niet alleen nieuwe voertuigen aan die we voorzien van de nieuwste technieken, maar gaan we ook op zoek naar de juiste chauffeur: iemand met de juiste mentaliteit en servicegerichtheid voor de betreffende markt. Zeker in tijden van een chronisch tekort aan vakbekwaam personeel in de transportsector zal dat een behoorlijke uitdaging worden. We gaan echter voor een hecht team. Voor de twee nieuwe bulkvoertuigen hebben we inmiddels de eerste chauffeurs aangetrokken, die momenteel worden ingewerkt.”

Inwerkperiode

Hoe bepalen Van den Brink en Weijers of een geselecteerde chauffeur de juiste keuze is voor een klant? “Bij elke nieuwe klant zal een van ons drie maanden zelf rijden om zo’n klant te leren kennen en om te kunnen inschatten wat voor een type chauffeur de betreffende klant nodig heeft”, legt Weijers uit. “Na drie maanden wisselen we wederzijds ervaringen uit en op basis daarvan zal de J&G Group de juiste chauffeur plaatsen bij de opdrachtgever. Ook brengen we dan advies uit om het logistieke proces van zo’n klant daar waar nodig nog verder te optimaliseren. Als een klant tevreden is over de geselecteerde chauffeur, dan gaat deze voortaan alleen op pad en is zo’n chauffeur ook in staat om een volgende, nieuwe chauffeur op eenzelfde wijze in te werken. Zo verwachten we een gedreven team van betrokken chauffeurs te kunnen opbouwen, die hart hebben voor de onderneming waarvoor ze rijden en vanzelfsprekend beschikken over de juiste papieren als een grootrijbewijs, code 95 en ADR-certificering indien nodig.”

bulktransport j&g group
De voertuigen de J&G Group zijn geschikt voor ADR-transporten en uitgerust met een Lodar-afstandsbediening waarmee de chauffeur op een veilige afstand zijn volledige voertuig kan bedienen en indien nodig kan uitschakelen.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Op de vraag hoe deze geluidsreductie is gerealiseerd, antwoordt Adelaar: “De bulkcompressor Typhon 2 van Mouvex is bij de Silent-lijn in een speciaal ontworpen behuizing geplaatst, die van binnenuit wordt gedempt en aan de onder- en bovenzijde eenvoudig kan worden geopend voor het verversen van olie of het wisselen van de toegepaste casettefilters. De voertuigen de J&G Group zijn geschikt voor ADR-transporten en zijn bovendien uitgerust met een Lodar-afstandsbediening waarmee de chauffeur op een veilige afstand zijn volledige voertuig kan bedienen en indien nodig in een handomdraai kan uitschakelen.”

Juiste chauffeur

“Het toepassen van innovatieve techniek is niet de enige manier waarop we ons willen onderscheiden”, aldus Van den Broek. “Voor elke nieuwe klant in een van de eerder genoemde sectoren schaffen we niet alleen nieuwe voertuigen aan die we voorzien van de nieuwste technieken, maar gaan we ook op zoek naar de juiste chauffeur: iemand met de juiste mentaliteit en servicegerichtheid voor de betreffende markt. Zeker in tijden van een chronisch tekort aan vakbekwaam personeel in de transportsector zal dat een behoorlijke uitdaging worden. We gaan echter voor een hecht team. Voor de twee nieuwe bulkvoertuigen hebben we inmiddels de eerste chauffeurs aangetrokken, die momenteel worden ingewerkt.”

Inwerkperiode

Hoe bepalen Van den Brink en Weijers of een geselecteerde chauffeur de juiste keuze is voor een klant? “Bij elke nieuwe klant zal een van ons drie maanden zelf rijden om zo’n klant te leren kennen en om te kunnen inschatten wat voor een type chauffeur de betreffende klant nodig heeft”, legt Weijers uit. “Na drie maanden wisselen we wederzijds ervaringen uit en op basis daarvan zal de J&G Group de juiste chauffeur plaatsen bij de opdrachtgever. Ook brengen we dan advies uit om het logistieke proces van zo’n klant daar waar nodig nog verder te optimaliseren. Als een klant tevreden is over de geselecteerde chauffeur, dan gaat deze voortaan alleen op pad en is zo’n chauffeur ook in staat om een volgende, nieuwe chauffeur op eenzelfde wijze in te werken. Zo verwachten we een gedreven team van betrokken chauffeurs te kunnen opbouwen, die hart hebben voor de onderneming waarvoor ze rijden en vanzelfsprekend beschikken over de juiste papieren als een grootrijbewijs, code 95 en ADR-certificering indien nodig.”

bulktransport j&g group
De voertuigen de J&G Group zijn geschikt voor ADR-transporten en uitgerust met een Lodar-afstandsbediening waarmee de chauffeur op een veilige afstand zijn volledige voertuig kan bedienen en indien nodig kan uitschakelen.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Henriëtte van Norel