Tapa Emea wil tempo maken met beveiligde truckparkings

Een gat in het hek van de veiligheidsinspanningen voor de logistieke keten. Zo omschrijft Ton Barten het tot twee jaar geleden ontbreken van een keurmerk voor beveiligde truckparkings. “Met de Parking Security Requirements zijn we dat gat aan het dichten”, geeft de directeur/eigenaar van Truckparkings Rotterdam Exploitatie aan. Dit bedrijf exploiteert acht beveiligde parkeerlocaties voor vrachtwagens en twee voor trailers. Daaronder vallen bijvoorbeeld Truckparking Hazeldonk, Maasvlakte Plaza en Truckparking Nieuwland bij Alblasserdam. “Op twee na liggen al onze parkeerplaatsen in de gemeente Rotterdam”, verklaart Barten de naam van zijn bedrijf. Als expert op het gebied van beveiligde parkeerplaatsen heeft hij zitting in de taskforce Parking Security Requirements van Tapa Emea. 

Drie veiligheidsniveaus voor beveiligde truckparkings

Met de Parking Security Requirements (PSR) richt Tapa Emea zich op parkeer­plaatsexploitanten zoals Barten. Daarbij geeft het taskforcelid zelf het goede voorbeeld. “Van onze acht parkings zijn er zeven gecertificeerd”, zegt hij. “Ze voldoen allemaal aan de veiligheidseisen zoals die zijn vastgelegd voor niveau 2 van de PSR.”

‘Bij Tapa Emea zijn grote concerns aangesloten die verantwoordelijk zijn voor aanzienlijke goederenstromen. Zij kunnen gewicht in de schaal leggen bij het vergroten van de vraag naar beveiligde parkeerfaciliteiten’

Ton Barten, directeur/eigenaar van Truckparkings Rotterdam Exploitatie

Het certificeringsprogramma kent drie niveaus. Daarvan is niveau 1 het hoogst. “Voor exploitanten zijn er drie manieren om mee te doen”, legt Barten uit. “Parking Security Partner worden is de eerste. Daarvoor moet je jaarlijks een verklaring ondertekenen waarin je bevestigt dat er basic veiligheidscontroles gehouden worden op de parking. Optie twee is het toetsen van je locatie via zelfcertificering. Daarbij is maximaal veiligheidsniveau 3 te behalen. De derde manier is het laten uitvoeren van een onafhankelijke audit door een door Tapa Emea goedgekeurde instantie. Aan de zelfcertificering en het partnerschap zijn geen kosten verbonden. We willen het programma laagdrempelig houden en zoveel mogelijk exploitanten meekrijgen met dit verhaal.” 

Schade € 8,2 miljard 

Dat dit nodig is, blijkt wel uit de cijfers die Barten noemt. “De schade door ladingdiefstal in Europa wordt geschat op € 8,2 miljard per jaar. 95 procent van de geregistreerde ladingdiefstallen vindt plaats bij trucks. In ruim 50 procent van de bij Tapa Emea gemelde gevallen gebeurt dit op onbeveiligde parkeerplaatsen. Het probleem is dus groot en de schadepost gigantisch. Er is berekend dat er in de Emea-regio behoefte is aan meer dan 400.000 veilige parkeerplekken en ruim 2.000 beveiligde truckparkings (onder meer vanwege de nieuwe Europese verordening voor de rij- en rusttijden en het algehele tekort aan parkeerplekken voor het vrachtverkeer – 100.000 volgens de Europese Commissie, ES).” 

certificering beveiligde truckparkings
Het certificeringsprogramma van Tap Emea voor beveiligde truckparkings kent drie niveaus. Daarvan is niveau 1 het hoogst. (Beeld Truckparkings Rotterdam Exploitatie)

“Met het oog op die gewenste uitbreiding”, vervolgt Barten, “is het heel belangrijk dat er nu met de PSR een set aan veiligheidsvoorschriften is die duidelijkheid verschaft aan exploitanten en zekerheid geeft aan partijen in de keten. Zo kunnen verladers bijvoorbeeld in de contracten met vervoerders opnemen dat die uitsluitend gebruikmaken van PSR-gecertificeerde parkings.” 

Grote concerns 

Met de PSR wil Tapa Emea bijdragen aan de totstandkoming van een netwerk van beveiligde truckparkings in Europa. Daarmee is inmiddels een voorzichtig begin gemaakt. Maar wie de door Barten genoemde behoefte aan veilige parkeerfaciliteiten afzet tegen het aantal parkings dat nu gecertificeerd is, ziet dat er nog veel moet gebeuren. Op dit moment zijn 23 locaties in Europa PSR-gecertificeerd. Een daarvan heeft het niveau 1-certificaat en elf niveau 2.

beveiligde truckparkings tapa
Ton Barten: “In ruim 50 procent van de bij Tapa Emea gemelde gevallen van ladingdiefstal gebeurt dit op onbeveiligde parkeerplaatsen.” (Beeld Truckparkings Rotterdam Exploitatie)

Verder telt het programma 49 Parking Security Partners. Barten: “In totaal gaat het daarbij om 7.600 veilige, individuele parkeerplekken voor trucks. Het doel is eind volgend jaar tweehonderd deelnemende parkings te hebben. Daar gaan we ons de komende tijd samen met onze leden voor inspannen. Bij Tapa Emea zijn grote concerns aangesloten die verantwoordelijk zijn voor aanzienlijke goederenstromen. Zij kunnen gewicht in de schaal leggen bij het vergroten van de vraag naar beveiligde parkeerfaciliteiten en zo exploitanten bewegen om te investeren in veiligheid en zich aan te sluiten bij ons programma.” 

Veilige locaties in Europa

Naast de Parking Security Requirements is er ook nog een ander, gelijksoortig, programma actief: de Safe and Secure Truck Parking Area (SSTPA) van de Europese Unie. Acht truckparkings zijn momenteel SSTPA-gecertificeerd. “De eisen in dat EU-programma zijn zo opgesteld dat eigenlijk alleen nieuw aan te leggen parkeerlocaties daaraan kunnen voldoen”, vertelt Barten. “De PSR is daarentegen ook heel goed toe te passen op bestaande parkings. Naar onze mening is dat noodzakelijk om binnen een redelijke termijn het aantal veilige locaties in Europa fors te kunnen vergroten. Ondanks de verschillen werken we goed met elkaar samen. We streven immers hetzelfde doel na: het verhogen van de veiligheid van chauffeurs en lading.”

Over Tapa Emea 
De Transported Asset Protection Association, kortweg Tapa, is in 1997 opgericht in de Verenigde Staten. De vereniging spant zich in om verliezen in de logistieke keten, door bijvoorbeeld diefstal en schade, te beperken en te voorkomen. Tapa is wereldwijd actief en kent drie regio’s. Daarbij valt Europa onder Tapa Emea, dat staat voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. 
Lid van de vereniging zijn onder meer logistiek dienstverleners, vervoerders en producenten van waardevolle en diefstalgevoelige producten, zoals elektronica en farmaceutische producten. De Tapa-regio’s stellen standaards op waaraan productiefaciliteiten, op- en overslagruimten en het truckvervoer voor dat soort goederen moeten voldoen. Daaraan koppelt de vereniging certificeringsprogramma’s waarmee bedrijven kunnen aantonen dat zij conform die standaards werken.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Stroosma