Zonder echte deadlines blijven wij essentiële thema’s doorschuiven

Er zijn zaken die je niet kunt laten liggen – urgente zaken. Vaak is het leuk werk, die brandjes blussen. Je bent dan zichtbaar, je lost iets op en je krijgt als het goed is er een bedankje voor. Er zijn ook hele belangrijke thema’s die niet urgent zijn, zoals verduurzaming, cybersecurity, arbeidsbeleid en digitalisering. Als je je hier mee bezighoudt, dan krijg je nooit een bedankje. En het is ook niet urgent. Je kunt het best volgende week oppakken.

Het is weer het einde van het jaar, kerst nadert en de logistieke sector leeft weer in een heel drukke brandjesblustijd: tarieven indexeren, budget opmaken, drukte in verband met de feestdagen et cetera. Je ziet dat deze tijd heel leuk is in het bedrijf. Iedereen zet zijn schouders eronder om alles voor de kerst rond te krijgen. Dan kunnen we in 2022 er weer een mooi jaar van maken, met tevreden medewerkers en klanten, en met uiteindelijk een goed draaiend bedrijf. Ook nu schuiven we maar weer wat belangrijke zaken door: arbeidsmarkthervorming, rekeningrijden, digitalisering, cybersecurity… Daar hebben we nu geen tijd voor. En zo modderen we weer aan. Heel gek is dat niet: op school was het niet anders. Op het laatst pak je het pas op. Je wiskundetentamen, je werkstuk of presentatie – allemaal lastminutewerk. En je kwam er meestal mee weg.

‘We hebben rekeningrijden kunnen uitstellen, we proberen het Mobility Package uit te stellen en zelfs het emissievrij bevoorraden van de binnensteden proberen we te killen. Het is duidelijk, zonder echte deadlines blijven wij al die essentiële thema’s doorschuiven’

Diederik antvelink, CEO bij Nedcargo

Blijkbaar houdt dit dus nooit op. Ook als ondernemers in de logistieke sector bewegen we veel te weinig op de grote thema’s. Met wat gemor en gelobby hebben we rekeningrijden kunnen uitstellen, we proberen het Mobility Package uit te stellen en zelfs het emissievrij bevoorraden van de binnensteden proberen we te killen. Het laatste ‘heugelijke’ feit is dat we tot 2040 toch dieselvrachtwagens blijven produceren. Het is duidelijk, zonder echte deadlines blijven wij al die essentiële thema’s doorschuiven.

Natuurlijk, de grote, meestal internationaal opererende logistieke regisseurs hebben tijd en geld om met deze thema’s aan de slag te gaan. Zij zullen het dan ook als eersten voor elkaar hebben en daarmee de markt domineren. Ook de early movers – daar probeer ik mij bij te bewegen – zullen hun huishouden tijdig op orde hebben. Wellicht met wat pijntjes, maar ook zonder dat ze te veel en te vroeg geïnvesteerd hebben. Dan heb je de groep die pas gaat bewegen als het moet. Dat kan als je bedrijf gezond is, je je klanten goed ingebed hebt en je mensen het goed hebben. De meeste uit deze grootste groep komen ook wel door de transitie. Degenen die niet om willen of kunnen, zullen uit armoede en angst proberen alles uit te stellen. Zij hoeven zich niet bezig te houden met deze thema’s, maar met urgente zaken: met overleven. En wellicht met het verkopen van hun bedrijf. Want als we allemaal mee moeten in deze thema’s, dan is het te laat voor hen.

Deze column is verschenen 
in het magazine Transport & Logistiek. 
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!

Ik adviseer iedere ondernemer de genoemde thema’s serieus te nemen en een bewuste keuze te maken of ze meedoen, door willen en meekunnen. Kun je mee, dan moet je er ook vol voor gaan. Kun je het niet, dan moet met je familie en accountant deze kerst eens rond de tafel en kijken wat je dan met je bedrijf gaat doen.

Diederik Antvelink is ceo bij Nedcargo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Diederik Antvelink