Expediteur. Je zou het maar zijn

Even een lans breken voor de expediteur. Want je zou het maar zijn. Begin december krijg je een mailtje van je contactpersoon van een bepaalde rederij. Over drie weken, per 1 januari 2022, worden er geen nieuwe boekingen meer geaccepteerd, alleen BSO (Beneficiary Ship Owners, de klanten van de expediteur) kunnen vanaf die datum nog lading boeken.

Inderdaad, punt, verder niets. Geen verdere uitleg, geen achterliggende gedachten, geen officiële communicatie van het hoofdkantoor. Een soms jarenlange samenwerking werd zo opgezegd. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd kregen expediteurs een vergelijkbare boodschap.

Nou is het vak van de expediteur ontzettend leuk, dynamisch, internationaal en dankbaar. Dus heel begrijpelijk dat rederijen al jaren deze werkzaamheden over willen nemen. En wellicht heeft het er ook mee te maken dat rederijen graag de marge die een expediteur voor zijn werkzaamheden krijgt, willen hebben – al valt die in het niet bij de huidige marges van rederijen.

‘Als al die mkb-bedrijven rechtstreeks bij de tien overgebleven rederijen moeten boeken zonder de expediteur als haarlemmerolie, dan maak ik me zorgen’

roderick de la houssaye, voorzitter van Fenex

Echter, er wordt ook iets gedaan voor die marge, er zitten werkzaamheden aan vast: het regelen van het voor- of natransport, het opmaken van douanedocumenten, communicatie met laad- en of losadres, verzekeringen, opslag et cetera. Alleen in Nederland zijn er meer dan vijfhonderd expediteurs en die hebben allemaal weer klanten. Vaak zijn dit mkb-bedrijven die importeren of exporteren en af en toe een mailtje schrijven of eens bellen, willen weten of de lading al aan boord is, de benodigde documenten opsturen. Als al die mkb-bedrijven rechtstreeks bij de tien overgebleven rederijen moeten boeken zonder de expediteur als haarlemmerolie, dan maak ik me zorgen. En als mkb-sector zou ik me daar ook zorgen over maken.

En ik hoor u denken: digitalisering. Er worden miljarden euro’s geïnvesteerd in zogenoemde digitale expediteurs; voorbeelden zijn Flexport, Sennder, Forto, Shypple. Nou is een expediteur die niet in digitalisering heeft geïnvesteerd inmiddels waarschijnlijk geen expediteur meer, maar er is nog veel te doen. En dat wordt ook de hoogste tijd voor de hele sector; die moet transparanter, digitaler en eenvoudiger worden. 

Dát is het huiswerk voor de expediteur!

Roderick de la Houssaye is voorzitter van Fenex, de belangenvereniging voor de expeditiesector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roderick de la Houssaye