De combinatie van cargofietsen, elektrische voertuigen, gebruik van groen gas én voertuigen gevuld met gerecyclede en plantaardige olie, zorgt voor een reductie van 90 procent van de CO2-uitstoot in deze steden. In alle andere gebieden in Nederland is Budbee CO2-neutraal door de compensatieprojecten die het bedrijf al faciliteert. Het doel van Budbee is om begin 2022 volledig fossielvrij te bezorgen in alle landen waar het bedrijf actief is.

Budbee geeft kijkje in keuken

De technologie waar Budbee op is gebouwd geeft de consument een kijkje in de keuken. Zo kan iemand zien met welk voertuig het pakketje wordt geleverd en kan tot 13.00 uur de levertijd nog worden aangepast. Hierdoor wordt ruim 97 procent van de pakketten van Budbee bij de eerste poging ook daadwerkelijk bezorgd en vindt er bijna geen onnodige uitstoot plaats door retourzendingen. Bovendien wordt door het gebruik van artificial intelligence om de optimale route te berekenen, de CO2-uitstoot zo laag mogelijk gehouden. Zoals klanten tegenwoordig al kunnen kiezen voor verschillende betaalmogelijkheden, gelooft Budbee erin dat onlineshoppers op den duur ook zelf kunnen aangeven welke bezorgdienst de bestelling levert. In de Scandinavische landen waar het bedrijf bezorgt is dit al het geval. Daarom staat het bieden van de beste klantervaring voor Budbee centraal.

Klimaatverbetering

“Bijdragen aan klimaatverbetering door de logistieke sector groener te maken, is een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur”, vertelt Jørgen Höppener, general manager Nederland bij Budbee. "We streven er dan ook naar om duurzaamheid op te nemen in alles wat we doen, door continu te kijken naar het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor onze klanten, partners en de planeet. De introductie van fossielvrije bezorging en de bekendmaking van onze ambitie om 100 procent fossielvrij te zijn in 2022, is een eerste stap in de goede richting.”

bezorgfiets budbee

Door middel van slimme technologie kent Budbee de fossielvrije voertuigen toe aan de fossielvrije zones. Op dit moment rijdt Budbee in meer dan dertig grote steden met fossielvrije voertuigen, waaronder Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De Nederlandse webwinkels die het mogelijk maken om voor een fossielvrije bezorging te kiezen, zijn Gymshark, Zalando, Asos, fonQ, MyJewellery en H&M.

Logtech 

Budbee is een technologiebedrijf dat een naar eigen zeggen hypermoderne logistieke dienst voor e-commerce exploiteert: logtech genaamd. "Doordat het van origine een technologiebedrijf is, onderscheidt het zich van alle andere bezorgdiensten op de markt.” Het hoofdkantoor staat in Amsterdam, maar de sorteercentra staan al in negen steden, verspreid over het land. Doordat Nederland dichtbevolkt is en veel online bestellen is op dit moment de Nederlandse markt de snelst groeiende voor Budbee. 

Investeerders

Onlangs maakte Budbee bekend € 52 miljoen te hebben opgehaald in een nieuwe investeringsronde onder leiding van AMF, een van de grootste pensioenfondsen van Zweden. AMF investeert € 24 miljoen in Budbee en wordt hiermee een van de drie grootste aandeelhouders van het bedrijf. Ook de bestaande investeerders Stena Sessan, Kinnevik en H&M Co:Lab maken onderdeel uit van deze investeringsronde die de totale financiering voor Budbee op € 92 miljoen brengt. Het bedrijf gaat de financiering inzetten voor internationale expansie en verbetering van de technologie en processen. Deze investeringen dragen bij aan de ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en service van de pakketbezorger.