Toch is het foodsegment een van de grootste groeiers in de onlinemarkt. Kennisinstituut IGD verwacht dat de Europese markt voor onlineboodschappen tot 2023 met 66 procent gaat groeien tot een jaaromzet van E 47 miljard. Nederland is in Europa koploper als het gaat om het online kopen van levensmiddelen, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorig jaar.

Marktaandeel online blijft klein 

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor steeg in Nederland de onlineomzet van ‘food en nearfood’ in het eerste kwartaal van 2019 met 35 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Toch is het totale marktaandeel voor onlineboodschappen nog klein (ongeveer 4 procent) en is het geen winstgevend verdienmodel. ABN Amro verwacht dat het marktaandeel groeit naar 9 procent in 2025.

Bezorgen boodschappen is kostbare uitdaging

Het online bestellen van boodschappen biedt de consument gemak. Maar ook de prijs, de kwaliteit, het assortiment en de bezorgmogelijkheden moeten aantrekkelijk genoeg zijn om de supermarktbezoeker te verleiden om ‘online te gaan’. En daar wringt de schoen. Omdat de meeste voedselproducten een beperkte houdbaarheid kennen en veelal gekoeld vervoerd moeten worden, is het logistieke proces een enorme uitdaging, en kostbaar bovendien. Het vereist een andere benadering dan het transport van non-food onlinebestellingen. Van alle problemen die consumenten ervaren met het kopen van goederen op internet staat een te late levering met stip op de eerste plaats, aldus het CBS.

‘Amazon ontwikkelt hybridewinkelformule'

Om vers te garanderen, geniet het vanuit een logistiek perspectief de voorkeur dat de consument de producten komt afhalen. Volgens geruchten ontwikkelt Amazon daarom een hybridewinkelformule. Hierbij kunnen consumenten zelf de verse producten bij elkaar zoeken en die toevoegen aan het  vooraf online bestelde pakket houdbare producten dat in het magazijn is samengesteld.