Het plan is dat deze arena allerlei low emission- en zero emission-brandstoffen en energiedragers krijgt. De truckarena is een van de vele resultaten van het Greenflex-project. 

Truckarena naast tankstation

De truckarena moet naast de bekende dome van het tankstation (zie een introductiefilmpje hieronder) komen, waaronder automobilisten kunnen tanken. In de arena zijn naar verwachting vanaf het najaar duurzame brandstoffen en energiedragers te vinden als hvo en lng, hpc (high power charging) en waterstof. “Dit is een heel belangrijke stap in de verdere verduurzaming van mobiliteit”, legt eigenaar Edward Doorten uit. “Iedereen maakt stappen, de transportsector wil niet achterblijven. Maar dan moeten duurzame alternatieven wel beschikbaar zijn. Die beschikbaarheid is nu vaker nog de uitzondering dan de regel.”

 

Dat erkent ook transportbedrijf Sent Waninge uit Hoogeveen. “We gaan als bedrijf voor zo min mogelijk uitstoot van geluid, stikstof en CO2. Maar daarvoor hebben we nieuwe, schonere energiedragers en brandstoffen nodig”, legt Johnny Nijenhuis van het transportbedrijf uit. “Zonder een vooruitstrevende energieleverancier in de directe omgeving kunnen we zo’n doelstelling onmogelijk realiseren.”

Greenflex

Bedrijven uit de transportsector kunnen straks bij Green Planet kiezen uit verschillende duurzame alternatieven, zodat er altijd een alternatief is die bij hun organisatie of hun klant past. De truckarena is een van de resultaten van het door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toegekende Greenflex-project. Hierin werken een heel aantal partners samen aan de engineering en realisatie van zoveel mogelijk duurzame alternatieven voor de transportsector.

Verduurzaming in de praktijk

Naast het beschikbaar maken van verschillende low emission- en zero emission-brandstoffen en energiedragers, werken de partners binnen Greenflex ook op andere manieren aan het verduurzamen van het transport. Zo zijn bijvoorbeeld de eerste drie e-trucks besteld, waarvan één door Oegema Transport uit Dedemsvaart. “We zijn ervan overtuigd dat het gebruik van diesel een keer eindigt en willen graag helpen bij het ontwikkelen van alternatieven”, legt logistiek manager Erwin Jacobs uit.

Ook De Rooy Transport uit ’t Goy zet zich actief in voor een duurzame mobiliteit. Voor de volgende stap gaat zij de samenwerking aan met Emoss, een bedrijf dat elektrische voertuigen ontwikkelt. De Rooy heeft al een elektrische Hytruck, maar vervangt die binnenkort door twee kleinere wagens. Hiermee kunnen afstanden tot 200 kilometer worden gereden. “Er zijn steeds meer klanten die graag beleverd worden met zero emission-voertuigen. Gelukkig, want we moeten als mensheid deze transitie aangaan”, vertelt Eric Beers namens het bedrijf. “Koploper zijn zit in ons DNA. We besteden veel tijd en geld aan duurzamere mobiliteit en zien dat steeds meer klanten dat waarderen.”

Bij transportbedrijf Van der Wiel uit Drachten rijden meerdere auto’s op hvo, een brandstof met een CO2-reductie van 80 tot 90 procent. Hvo is echter nog niet overal te krijgen. “Wij vonden in Green Planet een betrouwbare partner die centraal gelegen is en goed in onze verschillende rijroutes past”, vertelt bedrijfsmanager Marco Meinsma.

Een stap dichterbij

Verzekeraar TVM volgt alle ontwikkelingen binnen het Greenflex-project op de voet. “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor onze leden en daarmee ook voor ons als coöperatieve verzekeraar”, zegt Frank Woestenburg, manager Corporate Communicatie bij TVM. “We dragen het Greenflex-project een warm hart toe en zijn blij dat realisatie door de samenwerking tussen verschillende stakeholders een stap dichterbij is gekomen.”

Planning en realisatie

Nog dit jaar hoopt Green Planet hpc (met hoog tankdebiet) en hpc (tweemaal 350 kW-vermogen) voor trucks beschikbaar te maken. In de loop van 2021 komt daar – in samenwerking met Rolande – lng bij. Eind 2021 is ook waterstof beschikbaar.