“We willen heel graag, en liefst ook nog zo snel mogelijk, omschakelen op zero-emissievervoer”, zegt Klaas Koopman, directeur Business Development & Innovatie. “Wij kiezen, waar dat kan, voor duurzame oplossingen. De eTGM is er één van. Wij zijn ons bewust van onze CO2-voetafdruk en hebben als doelstelling dit te verlagen. We maken in ons wagenpark al gebruik van diverse elektrische wagens en tanken met een deel van onze vloot pure hvo. Voor ons was dit een mooie kans om samen met PON en MAN het initiatief aan te gaan om te kijken wat de elektrische vrachtwagen ons in de toekomst kan brengen.” 

Optimaal plannen

“Dit project is meer dan alleen de vrachtwagen”, vertelt Wouter Renkema, manager wagenpark en werkplaatsen bij Koopman. “Het gaat namelijk ook om het optimaal plannen van de rit en de laad-, los-, en oplaadcycli. Dat laatste schept weleens een spraakverwarring; het gaat om het laden van vracht én van stroom. Dat moet zorgvuldig gepland worden, en je moet de juiste rit versus locatie erbij kiezen. Wij denken dat we die hiermee gevonden hebben, om een start te kunnen maken met elektrificatie van vrachtwagens binnen Koopman.” 

Elektrische vrachtwagens van OEM

Renkema vervolgt: “We zullen altijd kiezen voor trucks van een OEM, oftewel een bestaande fabrikant. Alleen als de fabrikant er zelf achterstaat, en dit ondersteund wordt door een Europees dealernet, kunnen wij de voertuigen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: transport in heel Europa, zonder beperkingen.” 

elektrische truck MAN eTGM

MAN bouwde op basis van de TGM een elektrische variant. Die heeft een actieradius van 200 kilometer. Dat past volgens Renkema keurig binnen de twee routes die voor deze elektrische truck worden ingepland. “We rijden er in de ochtend mee vanuit Leusden, wat in feite de standplaats is, naar diverse adressen op de Veluwe. In de nacht volgt dan nog een route naar Amsterdam. Ons doel is om praktijkervaring op te doen. Een ‘proef’ of ‘pilot’ zou ik het niet willen noemen. De komende vier jaar wordt deze truck gewoon in ons werk ingezet.” 

Opladen bij snellaadstation

Voor elke rit worden de accu's opgeladen aan het snellaadstation van Pon Logistics in Leusden. De bruikbare accucapaciteit bedraagt 185 kWh en het vermogen van de elektromotor bedraagt 265 kW. Deze MAN eTGM heeft een nettolaadvermogen van 12,5 ton, wat volgens Renkema prima past bij de dagelijkse inzet. 

Lees ook:
MAN versnelt transformatie naar emissievrije aandrijvingen

MAN Truck & Bus versnelt de transformatie naar emissievrije bedrijfswagens. De productie van e-trucks in München staat nu al gepland voor begin 2024 – bijna een jaar eerder dan de oorspronkelijke planning.