Aan de grenzen tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk hebben veel vrachtwagenchauffeurs te maken met mensen die vrachtwagens inklimmen om illegaal de grens over te steken.

Inklimmen: aantal aanhoudingen stijgt

In Nederland steeg het aantal aangehouden 'inklimmers' in 2018 met meer dan 50 procent ten opzichte van 2017. De verwachting is dat dit aantal na de brexit alleen nog maar verder zal stijgen.

Bewaakte parkeerplaatsen tegen inklimmen

Berendsen:Ā "De tragiek van het overlijden van 39 mensen in een vrachtwagen bij de oversteek tussen BelgiĆ« en het Verenigd Koninkrijk van afgelopen week laat zien welke enorme risicoā€™s mensen bereid zijn te nemen om in Groot-BrittanniĆ« een betere toekomst te zoeken. Naast mensenhandel en mensensmokkel brengt ook het inklimmen van illegale migranten aan boord van vrachtwagens grote risico's met zich mee. Niet alleen voor hun eigen veiligheid, maar ook voor die van de chauffeur. We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat migranten zich kunnen blootstellen aan levensgevaarlijke situaties. Zo kunnen we ook voorkomen dat chauffeurs en transportbedrijven hier onvrijwillig bij betrokken worden. Daarom moeten we sneller werk maken van de aanleg van bewaakte parkeerplaatsen waar chauffeurs veilig hun rustpauzes kunnen nemen."

Meer maatregelen nodig

De Commissie heeft onlangs al Europees geld beschikbaar gesteld voor projecten gericht op het aanleggen van beveiligde parkeerplaatsen. Maar de huidige situatie vraagt om meer maatregelen op de korte termijn, vindt Berendsen. "Door de langere wachtrijen voor vrachtwagens bij de veerdiensten die na de brexit te verwachten zijn, zijn vrachtwagenchauffeurs straks extra kwetsbaar voor ongewenste medereizigers. Een groot gebrek aan beveiligde parkeerplekken in Europa dwingt chauffeurs bovendien om regelmatig op onveilige plekken te parkeren. Daardoor zijn ze een gemakkelijk doelwit voor mensen die via vrachtwagens de oversteek willen wagen. De huidige plannen van de Commissie zijn een stap in de goede richting, maar dragen vooral op de lange termijn bij aan een groter aanbod van beveiligde parkeerplaatsen. Zo lang kunnen we niet meer wachten, er moet ook nu wat gebeuren om de problematiek rondom 'inklimmers' aan te pakken."