Nedcargo neemt hiervoor deel aan het CO2-compensatieprogramma van Shell. Het is de eerste grote logistieke dienstverlener die zijn totale dieselverbruik bij Shell gaat compenseren. Het bedrijf investeert een klein bedrag per liter diesel rechtstreek in CO2-projecten ter compensatie van de uitstoot. Dat geld gaat naar investeringen in het Bosbescherming Project Cordillera Azul in de Amazone in Peru. Het betreft een oerwoud zo groot als de helft van Nederland. Nedcargo laat weten dat de branden in het Braziliaanse Amazonegebied de bossen in Peru niet bedreigen. 

Nedcargo-transport zo CO2-vriendelijk mogelijk

Dit milieucompensatieproject is overigens niet het enige dat Nedcargo doet om zijn transport zo CO2-vriendelijk mogelijk te maken. Het bedrijf investeert de komende jaren € 17 miljoen in verduurzaming van de activiteiten. “We vervangen bijvoorbeeld alle Euro 5-vrachtwagens door schonere vrachtauto’s”, zegt mededirecteur Diederik Jan Antvelink. “En we bestellen twintig nieuwe langere en zwaardere vrachtautocombinaties (lzv). Hiermee besparen we tot 30 procent brandstof.”

Middelen efficiënter inzetten

Nedcargo zoekt daarnaast wegen om middelen efficiënter in te zetten met slimme toepassingen, zoals planningtools en automatisering. Nieuwe distributiecentra worden gerealiseerd nabij vaarwegen, zodat goederen aan- en afgevoerd kunnen worden met binnenvaartschepen. Deze distributiecentra worden niet meer aangesloten op aardgas en halen de benodigde energie uit zonnepanelen.