Na twee jaar van rationalisatie en centrale digitalisering is Nedcargo klaar voor een nieuwe periode van groei. Dit om zijn positie te verstevigen in een consoliderende transportmarkt. Directeur en oprichter Diederik Antvelink zegt dat de transportmarkt klaar is voor een nieuwe consolidatieronde. “Wij zitten met een omzet van € 100 miljoen per jaar weer ergens tussen tafellaken en servet. We moeten onze omzet de komende twee jaar minimaal verdubbelen. We kijken om ons heen voor overnames van bedrijfsonderdelen van collega-transporteurs die goed bij Nedcargo passen.” Nedcargo is gespecialiseerd in logistiek rond sterke drank en verpakte levensmiddelen. In die markt zoekt het bedrijf groeikansen, contstateert Antvelink. "Maar ook in aanpalende markten, zoals de logistiek van verzorgingsproducten. Eigenlijk alle producten die je in een supermarkt kunt tegenkomen.”

Oorlogskas van Nedcargo

De afgelopen periode heeft de directie het bedrijf intern gereorganiseerd en voorbereid op verdere groei, vertelt Antvelink. Bij de verkoop van de binnenvaarttak in 2018 heeft het bedrijf een flinke oorlogskas aangelegd. Deze is in eerste aanleg gebruikt om de drie divisies Nederland, België en Expeditie te fuseren en volledig onder één organisatie, ICT-systeem en directieteam te brengen. “Daardoor kunnen we nu het hele bedrijf centraal aansturen en maximaal profiteren van synergie en schaalvoordeel. De oorlogskas is nog goed gevuld. Dat kan bij verdere consolidatie in de transportwereld goed van pas komen.”

Nedcargo heeft de winst flink opgevoerd en verwacht in 2020 een operationele winst te realiseren van € 8 miljoen. Antvelinks medeoprichter en -directeur Roderick de la Houssaye is enthousiast over de nieuwe groeifase. “Ons distributienetwerk is onovertroffen. We kunnen retailers op iedere plek in de Benelux dagelijks bevoorraden. En via ons forwardingspecialisme kunnen we vanuit Nederland heel Europa bevoorraden met taxfreeproducten.”

Dc in Haaften

De groei van Nedcargo moet komen uit onder meer Haaften. Daar breidt Nedcargo uit met een distributiecentrum van 50.000 m2. “Met verdere digitalisering, slimmere systemen en mechanisatie kunnen wij de klanten nog beter bedienen. Ook de dienstverlening wordt breder, bijvoorbeeld met levering van kleine bestellingen.”

De tekst gaat verder onder de foto.

België

In België heeft Nedcargo een marktaandeel van 8 procent in het segment sterke drank en verpakte levensmiddelen. Het bedrijf heeft een vestiging in Willebroek, tussen Antwerpen en Brussel. De geambieerde verdubbeling van het marktaandeel moet volgens De la Houssaye gerealiseerd worden door een combinatie van nieuwe klanten en overnames.

Taxfreemarkt

Een derde groeimarkt ziet Nedcargo in de ‘travel retail’. Het bedrijf is van oudsher een sterke speler in de wereld van taxfreemarkt. Door de coronacrisis is deze markt het afgelopen jaar ingezakt, maar dat is volgens De la Houssaye van tijdelijke aard. Hij verwacht dat Nedcargo de komende drie jaar zijn omzet in dit marktsegment kan verdrievoudigen. Nedcargo voorziet de markt nu alleen nog met sterke drank en wijn maar wil groeien ook in parfums, lekkernijen en andere luxeartikelen.

Logistiek voor levensmiddelen

Antvelink is dankbaar dat Nedcargo zich heeft gespecialiseerd in de logistiek voor levensmiddelen. “Door op deze tak te focussen zijn we relatief goed door de coronacrisis gekomen. We hebben het geluk dat we zowel de horeca als de supermarkten beleveren. Wat we aan omzet aan de horeca kwijtraakten, is grotendeels gecompenseerd door toegenomen vraag in de supermarkten. We staan er uitstekend voor en we zijn klaar voor verdere groei. De nieuwe consolidatiegolf kan ons helpen sneller te groeien.”