Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) lanceert vandaag een nieuwe campagne gericht op werkgevers.

Verkeersveiligheid

Minister Van Nieuwenhuizen was eerder deze week in Den Haag te gast bij een verdeelcentrum van Picnic, een onlinesupermarkt die boodschappen thuisbezorgt met achthonderd elektrische bezorgwagens. Picnic start deze maand een speciaal verkeersveiligheidstraject waar Mono rijden een belangrijk onderdeel van is. Het doel van de campagne die door de minister werd gelanceerd, is dat alle werkgevers met hun medewerkers afspraken maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets.

‘Rijd Mono'

Van Nieuwenhuizen: "Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: houd je aandacht bij de weg en rijd Mono."

Afspraken over telefoongebruik onderweg

Ongeveer de helft van de werkgevers is, net als Picnic, op de goede weg. Zij hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het telefoongebruik onderweg. Het gaat onder meer om Samsung, Arcadis, Athlon, Heineken, Shell, ANWB en verschillende transportbedrijven, zoals Van den Broek Logistics.