Terugblikkend op de achterliggende maanden in de coronacrisis was vooral de beginperiode lastig. “Internationaal waren er belemmeringen voor het geconditioneerde transport en een deel van onze klanten kreeg een knauw”, vertelt Van Dooren. "Het was een grote uitdaging voor ons om te zorgen voor de juiste documenten en daarbij was het ook de vraag of klanten open waren. Chauffeurs moesten in de eerste weken bij klanten en grote fabrieken vaak buiten staan vanwege de angst voor besmetting. Dat normaliseerde na enkele weken gelukkig.”

Economie onder druk

Na de eerste weken had de transporteur uit Hillegom niet zoveel last meer van de coronacrisis en konden de vrachtwagens redelijk doorrijden. “We merken wel dat de economie wereldwijd onder druk staat. Onder onze klanten zijn er bedrijven waarbij het slecht gaat, maar er zitten ook bedrijven bij die hebben geprofiteerd van de coronacrisis. Via internet zijn veel meer bloembollen en planten besteld. Ook trekken veel tuincentra meer bezoekers. Het is nog de vraag of deze ontwikkelingen doorzetten. Dat hangt ook samen met de tweede golf besmettingen. De tijd zal het leren.” 

Transport-app

De tijden veranderen, zeker waar het gaat om de afhandeling van transporten. Van Dooren: “We waren heel wat tijd kwijt met het beantwoorden van vragen van laad- en losrelaties, wanneer zendingen werden geladen en/of gelost. Dus besloten we onze eigen klantenapp te ontwikkelen. Via hun smartphone kunnen klanten hun zendingen opgeven en hun zendingen track and tracen. Sinds de introductie van de Van Dooren Transport-app is het telefoonverkeer een stuk minder geworden; de app heeft zichzelf terugbetaald.’’

Driver-app

Inmiddels is het bedrijf bezig met het ontwikkelen van een tweede app, de Van Dooren Driver-app speciaal voor de chauffeurs. Van Dooren: “Dat komt mede door het coronavirus. De vrachtbrief is in de transportwereld het enige fysieke contact tussen chauffeur en laad- en/of losrelatie. Ik wil daar vanaf. Dus introduceren we binnenkort een app, waarbij de chauffeur op zijn smartphone de vrachtbrief kan tekenen via de Driver-app, waarna de klant het ook op zijn eigen smartphone aftekent via de Transport-app. Op die manier is er helemaal geen fysiek contact meer nodig voor het autoriseren van zendingen.”