Ook transporteurs aan zet

FNV vraagt kabinet om ‘fatsoenlijke parkeerplekken’ voor vrachtwagens

Truckparking Tessenderlo
Parkeerplaatsen voor vrachtwagens staan vaak helemaal vol. Foto: RvdM / T&L

FNV doet een dringende oproep aan het kabinet om “voldoende en fatsoenlijke parkeerplekken” te regelen voor beroepschauffeurs. Maar ook transportbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen, vindt de vakbond.

De laatste jaren zijn er volgens FNV steeds meer parkeerplekken voor trucks verdwenen, waardoor chauffeurs geen plek meer kunnen vinden als ze moeten rusten. “We kunnen en mogen chauffeurs niet dwingen om doodmoe verder te rijden, alleen maar omdat er onvoldoende fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn”, zegt Femke Janssen van de FNV. “Dat is niet alleen tegen de regels, maar ook levensgevaarlijk.”

Strafblad

Als voorbeeld haalt de vakbond de zaak van vrachtwagenchauffeur Jan Slotboom aan, die beboet werd voor 500 euro omdat hij parkeerde op een plek waar dat niet mocht. De boete werd opgelegd door de politierechter en Slotboom kreeg ook een strafblad omdat hij binnen de bebouwde kom parkeerde met gevaarlijke stoffen. Zelf zegt de chauffeur dat hij niet wist dat hij binnen de bebouwde kom was gestopt.

Volgens de FNV is de politiek nu aan zet en moeten er meer parkeerfaciliteiten komen. Maar transportbedrijven kunnen zelf ook het nodige doen, vindt de vakbond. “Zo moeten ritten zo gepland worden dat chauffeurs niet in verleiding komen om op een onveilige manier te parkeren of de rij- en rusttijdenwet te overtreden.”

De dupe

“Dit betekent dat er minder ritjes per chauffeur gereden moeten worden”, zegt Janssen. “Dat kan een direct gevolg hebben voor onze economie. Chauffeurs bevoorraden onze supermarkten en zorgen dat onze medicijnen in de apotheken liggen.”

“Ze zijn een onmisbare schakel in onze economie. Tegelijkertijd moeten deze professionals hun vak goed kunnen uitvoeren. Zij mogen niet de dupe worden van een situatie die door anderen is veroorzaakt.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Roel van der Maas