“We hebben steeds hetere zomers”, zegt Tax in de tv-uitzending. “Ik vind dat vrachtwagenchauffeurs in Nederland en in de rest van Europa, standairco zouden moeten hebben in de cabine omdat de aarde opwarmt. Als je in een cabine moet slapen waarin het meer dan 30 ºC, dat wíl je niet.” 

Een warme cabine vergroot de kans op ongelukken, zo blijkt uit onderzoek van de Europese vakbond European Transport Workers’ Federation (ETF), dat Tax in dit verband aanhaalt. “Uitgaande van een aangename cabinetemperatuur neemt het aantal ongelukken met 11 procent toe als de cabinetemperatuur stijgt naar 27 ºC. Bij een cabinetemperatuur van 32 ºC stijgt het aantal ongelukken zelfs met 22 procent.”

'Standairco is goede investering'

Tax kan zich niet voorstellen dat werkgevers een standairco te duur vinden. "Ik zou het vooral aan werkgevers vragen, maar ik vind € 3.000 (een deel hiervan is fiscaal aftrekbaar, red.) voor een fatsoenlijke werkplek – en waardoor er ook minder ongelukken gebeuren op de weg – een investering die het waard is. Ik vind dat niet weinig geld. Maar zo'n standairco gaat wel een tijdje mee.”

Tax vervolgt: “Zeker in deze crisistijden willen we ook dat supermarkten bevoorraad zijn en dat spullen kunnen worden vervoerd. Dat is niet alleen een heel groot applaus waard, maar het betekent ook dat chauffeurs goed uitgerust op weg moeten kunnen. En dan is een investering in een standairco het wat mij betreft meer dan driedubbel waard.”

Niet in Mobiliteitspakket

In Nederland wordt vooral ingezet om de verplichte standairco op te nemen in de transport-cao’s. Onder meer Vakcentrale CNV is hier een voorstander van. De onderhandelingen over een nieuwe cao liggen echter door de coronacrisis stil, maar worden in oktober weer hervat. Toch heeft het volgens Tax weinig zin om dit per lidstaat te regelen. “Het gaat namelijk om comfort en om verkeersveiligheid en het zijn niet alleen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die op onze wegen rijden, maar ook chauffeurs uit andere landen binnen de Europese Unie.”

In het Europees Mobiliteitspakket is geen verplichting tot het installeren van standairco opgenomen. Tax: “De wettelijke verplichting van de standairco kon daar helaas niet meer in worden opgenomen. Europa is erg log. Je kunt dus niet halverwege het proces nieuwe amendementen indienen. Maar ik ga mijn best doen om de standairco alsnog in wetgeving vastgelegd te krijgen.”

ETF onderzoekt vermoeidheid

In dit verband ziet Tax het onderzoek van de ETF als belangrijk argument. In januari is de ETF een project gestart om vermoeidheid bij chauffeurs wetenschappelijk in kaart te brengen en om te onderzoeken hoe ongelukken met vrachtwagens ontstaan. In 2021 worden de resultaten verwacht. Tax: “Ik spreek ook veel chauffeurs en zij zeggen dat er ongelukken gebeuren doordat ze in zo’n hete cabine moeten verblijven en niet uitgerust de weg opgaan. Dus ik ben ervan overtuigd dat dat een van de resultaten van het onderzoek zal zijn. En dat is zeker een reden om nog meer druk uit te oefenen op de Europese Commissie. Naar aanleiding van de uitkomsten van het rapport gaan we de standairco op de agenda zetten en kijken of we een meerderheid kunnen krijgen.”

Het daadwerkelijk verplicht kunnen stellen van een standairco kan echter nog wel even duren, waarschuwt de Europarlementariër. “Wetgeving in Europa is een langdurig proces omdat je met alle lidstaten tot een overeenkomst moet komen. Je moet toch wel rekenen op minstens anderhalf tot twee jaar. Als je al een wetsvoorstel op de agenda krijgt.”

Kijk vanavond naar de uitzending over slaaptekort bij vrachtwagenchauffeurs, om 22.15 uur op NPO2.

En bekijk hier meer van het onderzoek van De Monitor naar de arbeidsomstandigheiden van vrachtwagenchauffeurs.