“We hebben onze leden gepeild en die zijn absoluut niet te spreken over de karige loonsverhoging die de werkgevers nu in petto hebben”, verklaart CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel. “Als de werkgevers binnen een week niet van gedachten veranderen, gaan we acties voorbereiden.” Enkele weken geleden stelde ook vakbond FNV de werkgevers al een ultimatum.

Ultimatum in cao-strijd

De cao voor zo’n 150.000 werknemers in de transportsector is eind vorig jaar verlopen. Er is nog geen zicht op een nieuwe overeenkomst. Het laatste bod van de werkgevers staat momenteel op een loonsverhoging van 2 procent, die halverwege dit jaar ingaat. Volgens Van Rijssel gebruiken de werkgevers onterecht de coronacrisis als argument dat er niet meer loon in zit. “Een deel van de sector heeft weliswaar te lijden onder de coronacrisis, maar de meeste transportbedrijven zitten goed in het werk. Denk aan pakketbezorging of de bevoorrading van supermarkten. Er is ruimte voor een fatsoenlijke loonsverhoging, zeker bij de bedrijven waar het goed gaat.”

Het volgens CNV karige aanbod van de werkgevers wringt ook met de rol die vrachtwagenchauffeurs in deze crisistijd vervullen, vindt Van Rijssel. “Keer op keer krijgen de chauffeurs te horen hoe belangrijk ze zijn voor de bevoorrading van Nederland. Daar hoort dan ook een passende loonsverhoging bij.”

Temperatuur in vrachtwagencabines

Verder wil CNV Vakmensen dat de arbeidsomstandigheden op een aantal concrete terreinen verbeteren. “We pleiten bijvoorbeeld al jaren voor een verplichte standairco en standkachel in vrachtwagencabines, waarmee chauffeurs de temperatuur goed kunnen regelen. Dat zou een enorme verbetering betekenen, zowel voor de werkomstandigheden van de chauffeur als voor de veiligheid op de weg. Daarover willen we nu in de cao een harde afspraak terugzien.”
Lees hier het standpunt van Europarlementariër Vera Tax over de standairco. En kijk hier wat minister Cora van Nieuwenhuizen over dit onderwerp zegt.

Duurzame inzetbaarheid

De bond wil ook afspraken maken over duurzame inzetbaarheid, zodat werknemers fit en vitaal het einde van hun loopbaan kunnen halen. Voor oudere werknemers moet een regeling komen die het financieel mogelijk maakt om drie jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen stoppen met werken.