“DHL wacht niet totdat deze milieunormen daadwerkelijk worden geïmplementeerd, maar doet nu al ervaring op met elektrische voertuigen”, verklaart Roelof Hofman, coo van DHL Parcel. “Ook in dit zwaardere segment willen we vooroplopen.” De keuze is gevallen op de Volvo FL Electric waarmee DHL verwacht een actieradius van zo’n 240 kilometer te kunnen halen. Dat is ruim voldoende voor de trajecten waar deze specifiek ingezet worden. 

Elektrische bakwagens en trekkers

Naast de drie elektrische bakwagens heeft DHL ook geïnvesteerd in 107 Volvo FM-trekkers, vier Volvo FM-lzv's en 88 Volvo FE-bakwagens. De ruim tweehonderd voertuigen hebben een laag brandstofverbruik en rijden op hvo100-diesel, waardoor ze tot 90 procent minder uitstoten dan reguliere diesel. Ze worden vooral ingezet voor de aan- en afvoer van de zestien sorteercentra en de 140 CityHubs verspreid over Nederland.  

Versneld over op hvo

Over langere afstanden is groot elektrisch vervoer nog even een stap te ver, constateert Hofman. “Hvo biedt hier als plantaardige, niet-fossiele brandstof voorlopig uitkomst. We willen onze hele vloot zo snel mogelijk overschakelen op hvo-diesel, waardoor we toch tot 90 procent besparen op CO2-uitstoot. Dat past in ons beleid van maximaal reduceren. De overige 10 procent komt in aanmerking voor ons compensatiebeleid.” 

elektrische bakwagens volvo dhl

Om dit te kunnen realiseren in een bezorgnetwerk dat heel Nederland beslaat, moet het aantal hvo-tankstations versneld worden uitgebreid. DHL voert daarover overleg met brandstofleveranciers.

Fijne werkplek

Bij de keuze van de trekkers en bakwagens zijn ook de chauffeurs van DHL betrokken geweest. Zij testten verschillende modellen en bepaalden de extra’s waarmee de vrachtauto’s zijn uitgerust. Ook het goede zichtveld van de truck speelde een belangrijke rol in de keuze. In de cabine zijn de portieren en zijpanelen voorzien van extra ramen voor een beter overzicht en minder dode hoeken. Daarnaast zijn de trucks voorzien van camerasystemen voor een 270°-beeld rond de truck. “Veiligheid van medeweggebruikers, zeker in het drukke stadsverkeer, staat voorop. Een goed overzicht is daarbij cruciaal”, stelt Hofman.