Transporeon Summit Wenen

Vrachttarieven bepalen op postcodeniveau

foto van Shutterstock Foto: Shutterstock

Een computer die een chauffeur de les leest. Wellicht een ongemakkelijke waarheid, maar transportbedrijven zijn er anno 2024 toe gedwongen om hun marges te vergroten. Dat bleek ook in Wenen, waar transport-IT’er Transporeon met klanten de praktijk tentoonstelde.

In het door overstromingen geteisterde Wenen organiseerde Transporeon in september de Transporeon Summit 2024. Van de wateroverlast was in het centrum overigens weinig te merken, al passeerde het thema wel de revue op het congres en dreef er opvallend veel hout en afval in de Danube, de rivier die de stad doorkruist. Het zonnige en luxueuze Hofburg, waar naar verluidt ooit prinses Sissi nog door de balzalen zwierde, was het toneel van de logistieke IT-top.

Het congres vond plaats in de Weense Hofburg. Foto: Transporeon

Winst

Ruim een jaar geleden werd het Duitse Transporeon overgenomen door Trimble, een Amerikaanse techgigant met ruim 12.000 medewerkers en een jaaromzet van 2 miljard dollar. Met zo’n omzet is er ook het nodige budget voor onderzoek naar nieuwe technologieën. Alleen vorig jaar ging er al zo’n 600 miljoen dollar naar research and development.

Van zo’n bedrag kunnen transportbedrijven alleen maar dromen, reageerde een Poolse transporteur op het podium. De transportsector kan wel van de tools profiteren om ook hun eigen marges te vergroten, vertelt Adrian Gonzalez, directeur van kennisplatform Adelante SCM. “Als je kijkt naar alle factoren en variabelen die vandaag de dag van invloed zijn op transport, waaronder de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, het mobiliteitspakket, duurzaamheidsvoorschriften en de groei van het BBP, is het duidelijk dat het belangrijker dan ooit is om real-time gegevens en inzichten te hebben over trends in de markt.”

Dat kan met de tool Transporeon Market Insights. “In Duitsland loopt de productie van de industrie nog steeds achter”, laat Gonzalez zien. “De vrachtcapaciteit neemt daarom naar verwachting af tot juli 2025, met als gevolg dat de spotprijzen stijgen. Contracttarieven stabiliseren.”

CEVA Logistics, dochterbedrijf van de Franse rederij CMA-CGM, maakt daar dankbaar gebruik van om vrachttarieven in de gaten te houden. “Dan weten we of we ze naar boven of naar beneden moeten bijstellen”, zegt ​​Jason James, hoofd Procurement bij CEVA. “We bepalen de vrachtprijzen op postcodeniveau.”

Blackbox

De Oostenrijkse transportgroep Gartner werkt al volop met de laatste digitale hulpmiddelen. Van de vloot van 2.100 vrachtwagens rijden er inmiddels 560 met een zogenaamde Blackbox rond, legt het hoofd van de IT bij Gartner, Markus Fuerlinger, uit. Dat kastje stuurt allerlei data door naar een datacentrum: de gereden route, hoeveel diesel de truck verbruikt en wat er aankomt aan grensovergangen. Een overzicht van alle data ziet de planner terug in het programma Fleet Operator. Aan de hand van de data berekent een systeem met behulp van kunstmatige intelligentie wat er nog efficiënter kan, zoals een kortere route of een goedkoper tankstation. Een vernuftig systeem, dat in het begin ook heus wel op weerstand bij chauffeurs stuitte. “Sommigen zeggen: waarom moet ik zo rijden? De machine zegt dat ik zo moet, maar zo rijd ik nooit”, zegt Fuerlinger.

Transporeon is een softwareleverancier voor transport, management en monitoring die werkt voor meer dan 1.400 verladers en retailers en meer dan 150.000 vervoerders en logistieke dienstverleners. Elke dag worden via het platform meer dan 110.000 transporten uitgevoerd en ruim 100.000 afspraken gemaakt voor het laden en lossen van leveringen. Volgens Transporeon komt dat neer op zo’n 55 miljard euro aan vracht. Het hoofdkantoor bevindt zich in het Duitse Ulm. In totaal werken er meer dan 1.400 personen bij het bedrijf, verspreid over 25 landen.

Maar er zijn ook voordelen voor de chauffeurs. Bij pech kan de planner bijvoorbeeld sneller bijspringen. “Bij oponthoud krijgen we automatisch alarm dat er iets misgaat of dat de vrachtwagen stilstaat. Dan kun je contact opnemen met de chauffeur om te vragen of er iets is. Heb je een lekke band of iets dergelijks? En dan vervolgens de juiste ondersteuning bieden.”

“Goede data is wel belangrijk”, voegt Fuerlinger er nog aan toe. “Ik zeg altijd siso: shit in, shit out. Je moet het aandacht geven en weten hoe je de parameters instelt. En we zijn afhankelijk van feedback van onze chauffeurs. IT weet niet waar vrachtwagens wel en niet mogen rijden.”

Gartner is ook in Nederland actief met een kantoor in Rotterdam. Het is volgens Fuerlinger de bedoeling dat steeds meer trucks gebruik gaan maken van Fleet Operator.

LKW Walter

Een van de bekendste transportbedrijven uit Oostenrijk is LKW Walter, dat met een jaaromzet van bijna 3 miljard euro ook een van de grotere logistieke dienstverleners van Europa is. Dit jaar bestaat LKW Walter precies honderd jaar. En ondanks deze leeftijd gaat het bedrijf behoorlijk met zijn tijd mee. Het nieuwste speeltje: een Yard Arrival Monitor.

“Een pijnpunt is vaak het gebrek aan flexibiliteit. Veel dc’s hebben niet de flexibiliteit om tijdsloten te wisselen als vrachtwagens later of juist vroeger aankomen dan gepland”, zegt Simone Neuwirth, Business Automation Support bij LKW Walter.

Het Oostenrijkse LKW Walter viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Foto: Transporeon

Het gebrek aan real-time informatie over aankomsten, vertragingen en statussen van vrachtwagens zorgt voor knelpunten die de toeleveringsketen verstoren. De Yard Arrival Monitor maakt gebruik van actuele aankomsttijden en data om de aankomst en het vertrek van trucks op dc’s en terminals te coördineren.

De software heeft ook een dynamische herplanningsfunctie met real-time gegevens en intelligente automatisering om tijdsloten voor chauffeurs aan te passen en zo de middelen, vertragingen en knelpunten effectief te managen.

Minder overhead

“Het verbeteren van de efficiëntie en het verlagen van handmatig werk en kosten zijn op dit moment de belangrijkste uitdagingen voor de logistieke transportsector”, zegt Jonah McIntire, Chief Platform Officer van Transporeon. “Onze nieuwe platformoplossingen maken gebruik van de kracht van verbonden data om knelpunten te elimineren, zichtbaarheid te vergroten, samenwerking te optimaliseren, de administratieve overhead te verminderen en bruikbare inzichten te bieden met real-time gegevens. Kortom, oplossingen met tastbare zakelijke voordelen.”

Data delen met elkaar is belangrijk, dat is wat blijft hangen na het bezoek aan Wenen, hoewel dit bij de grotere bedrijven makkelijker is dan bij de kleinere ondernemingen. Geheel in lijn met de plannen van de regering Schoof: “Er wordt ingezet op een verdere digitalisering van transportinformatie in logistieke ketens”, kondigde deze aan in het regeerprogramma.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roel van der Maas