Elektrische trekkers van 50 ton gaan op weg

Tot op heden waren actieradius en zwaardere vrachtwagens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen van Breytner en H.N. Post & Zonen is door Emoss ontwikkeld en kan vergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker. Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van goederen snel op te laden is deze trekker geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan. 

Elektrische trekkers met financiële ondersteuning

De vrachtwagen is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor Plus Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven. 

Klimaatdoelstellingen gemeenten

Alfons van Woensel, algemeen directeur bij Struyk Verwo Infra, reageert: Al vóór het Klimaatakkoord, de Green Deal en het Betonakkoord was duurzaamheid voor ons een strategische pijler. Wij helpen gemeenten met het realiseren van klimaatdoelstellingen. In de samenwerking binnen de betonketen kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Deze pilot met emissieloos transport is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we samen met de gemeente en de transporteur een bijdrage leveren aan een duurzamer Rotterdam.”

Zero-emissie

“Met de inzet van de e-truck focussen wij op wat er wél kan op het gebied van zero-emissietransport”, zegt Dé Post, algemeen directeur van H.N. Post & Zonen. “Ondanks de beperkingen in actieradius ten opzichte van diesel kunnen we door slimme aanpassingen in het logistieke proces optimaal gebruik maken van deze truck. Wat ons betreft smaakt dat naar meer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Alleen door de handen ineen te slaan kon deze belangrijke primeur gerealiseerd worden. Maar liefst zestien publieke en private partijen zijn partner in deze stap werken samen en zijn bereid kennis te delen met elkaar. 

Schone Lucht Akkoord

Stientje van Veldhoven, staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leken tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Met deze emissieloze 50-tonstruck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone Lucht Akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.” 

Mvo-beleid Plus 

Bijdragen aan een beter milieu en het vergroenen van transport is een van de aandachtspunten binnen ons mvo-beleid”, vertelt Rowell Versleijen, directeur logistiek Plus Retail. “Op die manier kunnen we onze winkels steeds duurzamer bevoorraden. Dat is schoner en stiller voor de buurt en winst voor het klimaat. We zijn er dan ook enorm trots op dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren.” 

Klimaatdoelstellingen gemeenten

Alfons van Woensel, algemeen directeur bij Struyk Verwo Infra, reageert: Al vóór het Klimaatakkoord, de Green Deal en het Betonakkoord was duurzaamheid voor ons een strategische pijler. Wij helpen gemeenten met het realiseren van klimaatdoelstellingen. In de samenwerking binnen de betonketen kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Deze pilot met emissieloos transport is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we samen met de gemeente en de transporteur een bijdrage leveren aan een duurzamer Rotterdam.”

Zero-emissie

“Met de inzet van de e-truck focussen wij op wat er wél kan op het gebied van zero-emissietransport”, zegt Dé Post, algemeen directeur van H.N. Post & Zonen. “Ondanks de beperkingen in actieradius ten opzichte van diesel kunnen we door slimme aanpassingen in het logistieke proces optimaal gebruik maken van deze truck. Wat ons betreft smaakt dat naar meer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie