Jos Heeren Transport wil lokale pakkethub worden

Grootse plannen voor een nieuw e-fulfilmentcentrum, energieneutrale dorpendistributie en het inzetten van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Ideeën die je eerder uit de koker van een hippe stadse start-up zou zien ontspruiten dan uit die van een een middelgroot transportbedrijf gevestigd in een dorp. En toch is het Pieter Heeren, die samen met zijn broer Bram en zus Franci Jos Heeren Transport runt, die enthousiast en gedreven vertelt over de ambitieuze plannen die zij hebben om de activiteiten van het familiebedrijf verder uit te breiden, en dat met een duurzame en sociale insteek. 

E-logistics

Jos Heeren Transport bestaat sinds 1921 en is uitgegroeid van een bodedienst tot een middelgroot transportbedrijf met dertig medewerkers en twintig vrachtauto’s. Het bedrijf is gespecialiseerd in volumetransport, beurstransport, webwinkellogistiek en op- en overslag. “Al vrij snel nadat ik hier in 2007 was komen werken, hadden ook wij van 2008 tot 2010 behoorlijk last van de economische crisis”, vertelt Heeren. “Een moment waarop we beseften dat we ons naast transport meer moesten gaan richten op logistiek. De hele logistiek rondom webwinkels trok ons alledrie al langer aan. In 2014 zijn we daarom gestart met een webwinkel voor isolatiemateriaal. De klanten van ons transportbedrijf werden zo de leveranciers van de webshop. Op die manier wilden we ervaring kunnen opdoen met het runnen van een webwinkel en alles wat daar aan logistiek bij komt kijken. We zijn de activiteiten voor die webwinkel gaan uitvoeren onder de naam e-Logistics by Jos Heeren Transport.”

pieter heeren wil pakkethub in gemeente hilvarenbeek
Pieter Heeren: ““Waar we voor willen gaan, is mensen met afstand tot de arbeidsmarkt inzetten voor het bezorgen van de pakketjes in de gemeente Hilvarenbeek.”

Omdat de afgelopen jaren het transport weer was aangetrokken, verdween de focus en de verdere ontwikkeling van de e-fulfilmentactiviteiten wat naar de achtergrond. “Maar vorig jaar, toen het onlineshoppen door corona booming was, zijn we daar weer volop mee aan de slag gegaan. We hebben toen ook de stap gezet voor de aanschaf van software die enerzijds de orders doorschiet vanuit de bij ons aangesloten webwinkels en anderzijds informatie vervolgens kan doorsturen naar vervoerders die die goederen bij ons ophalen om bij particulieren of bedrijven uit te leveren. Zo werken we voor het vervoer van pakketjes samen met pakketvervoerders als DPD en GLS. Grote pakketten leveren we meestal zelf uit, daarin zijn we als logistiek bedrijf gespecialiseerd. Op dit moment beschikken we voor onze e-fulfilmentactiviteiten over 2.000 m2 op- en overslagruimte. Voor de webwinkels, waar we nu voor werken verzorgen we voorraadbeheer, opslag, crossdocking en orderpicking.”

Pakkethub voor dorpen

Wat Heeren betreft blijft het hier echter niet bij. Ideeën en plannen heeft hij genoeg. “Allereerst hebben wij hier in Hilvarenbeek en omliggende dorpen natuurlijk hetzelfde probleem als in de rest van Nederland; al die verschillende busjes in de wijken en straten die vrijwel overal een of twee pakketjes komen afleveren. Belastend voor het milieu en niet altijd even veilig. Dat moet echt anders. Wat wij zouden willen is dat e-Logistics als bedrijf met ruimte, kennis, ervaring en middelen de pakkethub zou worden waar alle pakketjes voor de gemeente Hilvarenbeek binnenkomen en van waaruit ze energieneutraal met fietskoeriers en elektrische voertuigen uitgeleverd worden aan particulieren en bedrijven in de tot deze gemeente behorende dorpen.”

Lees ook: Overheid, pak je rol in het realiseren van stadsdistributiehubs

Heeren realiseert zich dat het opzetten van een pakkethub behoorlijk wat voeten in de aarde zal hebben. “Je moet op een slimme manier de inwoners van deze gemeente die onlinebestellingen doen zover zien te krijgen dat ze ons als verzendadres doorgeven aan webwinkels in plaats van zichzelf. Wellicht voor kleine beloningen. Daarnaast is daar ook een rol weggelegd voor de gemeente. Om het aantal vervoersbewegingen van pakketdiensten in te dammen en hen over de streep te trekken de pakketjes bij de pakkethub af te leveren, zou zij meer beperkende en/of verplichtende maatregelen voor bestelbussen binnen de gemeente kunnen instellen.”

Socialer klimaat

Naast een schoner en veiliger klimaat in de dorpen, wil Heeren ook bijdragen aan een socialer klimaat in zijn gemeente. “Waar we voor willen gaan, is mensen met afstand tot de arbeidsmarkt inzetten voor het bezorgen van de pakketjes in de gemeente Hilvarenbeek. Ook willen we hen zoveel mogelijk inzetten voor werkzaamheden in ons e-fulfilmentwarehouse. Ook daar mag dan steun worden verwacht van de gemeente Hilvarenbeek.”

Stappenplan

Met alle plannen die Heeren heeft voor het opzetten van deze dorpendistributie met hub, is het magazijn dat e-Logistics by Jos Heeren Transport nu heeft bij lange na niet groot genoeg. “We willen niets liever dan een nieuw warehouse voor de e-fulfilmentactiviteiten bouwen op het industrieterrein in ontwikkeling in het iets zuidelijker gelegen Esbeek. Met onze insteek duurzaam en maatschappelijke betrokkenheid zou dat haalbaar moeten zijn bij het toewijzingsbeleid. De gesprekken daarover met de burgemeester starten we nu op. Die gesprekken zullen gaan over wat er nodig is om die plannen werkelijkheid te laten worden, een soort stappenplan dus.”

Van verschillende politieke partijen in de gemeente weet Heeren al dat ze er positief in staan. “Daarnaast gaan we ook studenten onderzoek laten doen naar het gewenste businessmodel achter deze plannen. Het moet immers wel allemaal haalbaar zijn.”

Als het aan Heeren ligt staat alles over drie jaar. “Dat zou niet alleen voor ons als ondernemers een mooie stap zijn, maar het voelt ook heel erg goed om als inwoner van Hilvarenbeek iets terug te kunnen doen voor de gemeente op duurzaam en maatschappelijk vlak.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn