Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar 40 procent van hun aankopen online te doen. Vorig jaar lag dit percentage op 37 procent. “Vorig jaar zagen we dat er sprake was van een stabilisatie van het toekomstige onlineaandeel rond die 37 procent”, vertelt Lodi van der Mark, programmamanager bij ShoppingTomorrow. "Dit jaar is de verwachting hoger. Dat komt waarschijnlijk doordat consumenten nieuwe online-ervaringen hebben opgedaan tijdens de tweede lockdown, er een stijging is geweest in het aantal onlinekopers en door het feit dat men dit jaar een periode sommige producten wel online moest bestellen. Het gemak dat daarbij is ervaren, kan ervoor zorgen dat consumenten denken dat zij in de toekomst opnieuw online gaan shoppen voor deze producten.” 

Online profiteert van corona

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna twee derde van de consumenten aangeeft dat de coronapandemie ervoor heeft gezorgd dat de zoektocht naar een product of dienst vaker online of digitaal plaatsvindt dan in de periode voor de Covid-19-uitbraak. 27 procent van de Nederlanders geeft aan dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat zij nu de fysieke winkel voor de onlinewinkel van een retailer voor deze zoektocht heeft ingeruild. Dit betekent dat een overgrote meerderheid nog steeds de winkels bezoekt waar ze normaal gesproken hun producten kopen, maar dat oriëntatie wel veel vaker online start.  

De rol van de fysieke winkel

De meeste consumenten geven aan dat het startpunt van hun zoektocht begint bij een zoekmachine (31 procent), gevolgd door productinformatie van onlineretailers en informatie van vergelijkingswebsites. 37 procent van de ondervraagden, die op zoek is naar informatie online, geeft aan dat zij gebruikmaken van reviews in het oriëntatieproces. Als consumenten advies nodig hebben over de aankoop van een product of dienst, blijven ze het liefst naar een fysieke winkel gaan. Dit aandeel neemt echter wel af – nu 64 procent ten opzichte van 70 procent in 2020. De klantreis begint steeds minder vaak bij een fysieke winkel: waar 47 procent van de consumenten in 2019 nog producten in de winkel bekeek om ze vervolgens online te bestellen en thuis te laten leveren, is dit aandeel gezakt naar 40 procent dit jaar.

Duurzaamheid

Nederlandse consumenten kiezen nog lang niet altijd voor duurzame oplossingen. Twee derde is (nog) niet bereid om extra te betalen voor duurzame producten, blijkt uit het onderzoek. Daarnaast verwacht 72 procent van de consumenten dat over vijf jaar duurzaamheid de standaard wordt. “Maar de meerderheid wenst niet dat dit wordt doorgerekend aan de kassa”, aldus Van der Mark.

Jaarlijks onderzoek door GfK
In opdracht van ShoppingTomorrow doet GfK elk jaar onderzoek onder circa 1.000 consumenten naar hun (online)winkelervaringen, -verwachtingen en -voorkeuren. Dit jaar vond het onderzoek plaats in juli, waarbij gebruik is gemaakt van de resultaten van het eerste kwartaal van de Thuiswinkel Markt Monitor ter referentie.