Veel consumenten hebben de laatste rijd ervaren dat pakketjes te laat worden bezorgd. In de meeste gevallen ging het slechts om één dag vertraging (22 procent), maar in de extreme gevallen (8 procent) moesten consumenten meer dan vier dagen langer op hun bestelling wachten dan de verwachte leveringstijd. Hoewel de meerderheid van de consumenten (86 procent) berichtgeving over de vertraging ontving, ontving 2 op de 5 consumenten (42 procent) deze melding pas na de verwachte leveringsdatum.

Pakketjes te laat bezorgd door personeelsproblemen

Het personeelstekort lijkt een probleem te zijn voor veel vervoerders, aangezien uit het onderzoek onder meer dan 1.000 respondenten blijkt dat meer dan 72 procent onlangs een negatieve bezorgervaring heeft gehad, terwijl in de drukke periode van december vorig jaar de problemen erg meevielen. In de meeste gevallen ging het om vertragingen (42 procent), maar consumenten meldden ook dat op een ander tijdstip werd geleverd (28 procent), het pakket op een onveilige locatie werd achtergelaten (12 procent) of beschadigd aankwam (11 procent). Daarnaast is het interessant om te vermelden dat 12 procent van de consumenten, producten bestelde die niet in voorraad bleken te zijn op het moment van bestellen. Bovendien beklaagt 1 op de 8 consumenten zich over een gebrek aan flexibele bezorgopties.

Advies Sendcloud

Met het oog op de verwachte toename van pakketten in het najaar, adviseert Sendcloud online retailers om te investeren in een multi-carrier strategie. “Zoals in veel branches hebben pakketbezorgers te maken met een hoge werkdruk als gevolg van personeelstekorten”, aldus Sabi Tolou, CCO & Co-founder van Sendcloud. “We adviseren online retailers om gebruik te maken van meerdere vervoerders voor leveringen aan huis en bij servicepunten; hiermee verlagen we de druk op bezorgers en verkorten we de aflevertijd enorm. Een strategie met meerdere vervoerders maakt het mogelijk om te kunnen overschakelen op alternatieve verzendnetwerken als toeleveringsketens overbelast raken. Het is een goede manier om de werklast te spreiden en tegelijkertijd is het een goede manier om tegemoet te komen aan de hoge bezorgeisen van consumenten. Door meerdere bezorgopties aan te bieden, kunnen consumenten zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze hun bestelling willen ontvangen - wat resulteert in een positieve bezorgervaring.”