Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie onderhandelen nu nog over een handelsovereenkomst. Wat daar het resultaat van wordt, is nog niet duidelijk. “Maar we weten heel veel al wél”, vertelt Elmer de Bruin, brexit-coördinator bij TLN. “Deal of geen deal, brexit is een feit en daar ontkom je straks niet aan. Er is al veel duidelijk over waar je straks aan moet voldoen en welke voorbereidingen je nú al kan treffen.”

Impact van de Brexit op supply chain

Toch hebben veel ondernemers dat nog niet gedaan. Uit navraag onder logistieke partners blijkt dat 20 procent nog niet is voorbereid. Dat beeld herkent Eric Postulart van Ewals Cargo Care en vicevoorzitter van de TLN-deelmarkt Ferrytransport. “Voor klanten is het vaak niet volledig duidelijk wat de impact van de Brexit is op hun totale supplychain. Daardoor stellen ze niet altijd de juiste vragen aan hun leveranciers. Ook bij de Brexit zal het principe van de zwakste schakel in de keten gelden. Of het nou een klant van ons, een leverancier of een logistieke dienstverlener is, die zwakke schakel zien we in veel supply chains terug.”

Chaos leidt tot stilstand

Die nalatigheid kan grote gevolgen hebben voor de logistieke keten. Zonder aanmelding bij Portbase of ENS kom je straks simpelweg de boot niet op, benadrukt Postulart. “Als al die vrachtwagens straks stil komen te staan in de havens ontkom je niet aan een enorme chaos”, waarschuwt hij. “Het gaat niet enkel om de export en import, maar ook om douaneformaliteiten tijdens het transport, zoals de ENS-declaratie, het ferrymanifest, of T1-documenten. Daarnaast zullen ook de langere looptijd, de lagere omloopsnelheid van de transportcapaciteit en extra wachttijden voor chauffeurs de transportkosten onder druk zetten. We lopen dan allemaal vertraging op. Want die chaos heeft niet alleen effect op de ferryvervoerders of de importeurs, maar leidt uiteindelijk tot de stilstand van de gehele supply chain.”

Gemeenschappelijke opgave

Dat voorkomen is dan ook een gemeenschappelijke opgave. “We moeten als logistieke sector zelf de verantwoordelijkheid nemen. Want de Brexit raakt ons allemaal”, aldus De Bruin. Postulart voegt daar aan toe: “Of je nou importeur, exporteur, vervoerder, douane expediteur of verlader bent: ga met elkaar in gesprek, audit elkaar en verstevig je supplychain. Denk vooral niet ‘die zal wel voorbereid zijn’, want in veel gevallen is dat dus niet zo.”

Meer informatie over de brexit en verwante onderwerpen lees je in de rubriek Distributie op de site van Transport & Logistiek.