Hoe meer informatie wordt gegeven over de manier van bezorgen, des te sneller kiezen consumenten voor de duurzame optie, aldus het onderzoek. Zonder informatie over de CO2-uitstoot kiest 8,1 procent voor duurzame bezorging. Als er wel informatie wordt gegeven over de uitstoot, dan kiest 16 procent voor de duurzamere manier. Als er informatie wordt gegeven en de duurzame optie staat al aangevinkt, dan gaat 30 procent van de kopers hiervoor, aldus Thuiswinkel.org.

'Duurzaam kan soms simpel zijn'

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven vindt het goed dat duurzaam "soms simpel kan zijn". "Geef mensen bewust de keuze, en kiezen voor schoon wordt gestimuleerd. Het geeft een goed gevoel, kost niets extra en helpt ook nog eens voor de schone lucht in je eigen straat. Ik hoop dat veel webwinkels en hun klanten hier hun voordeel mee doen."

Mogelijkheid van duurzame bezorging

Volgens Wijnand Jorgen, directeur bij Thuiswinkel.org, is een mogelijkheid van duurzame bezorging bieden tijdens het afhandelen van een aankoop al genoeg voor veel mensen. "Op deze manier kunnen webwinkeliers op eenvoudige wijze bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot bij de pakketbezorging.”

Lees ook: Aankoopgedrag: thuisbezorgen lijkt het duurzaamst (te worden)