Hiermee wordt naar zeggen van beide bedrijven "een belangrijke mijlpaal bereikt in het ontwikkelen van innovaties op het gebied van rijtijdverbeteringen en veiligheidsinformatie in de cabine". De eerste belangrijke stap die beide partijen nemen is het tot leven laten komen van de zogenoemde ‘turn-by-turn last mile guidance' op bestaande boordcomputers en veiligheidswaarschuwingen in de cabine.

Cornelissen Groep en Simacan

Cornelissen Groep maakt sinds enige tijd al gebruik van het Simacan-platform voor verladers, zoals Ahold Delhaize en Jumbo Supermarkten. Cornelissen Groep heeft nu besloten haar hele vloot van 350 voertuigen inzichtelijk te maken en aan te sturen via het slimme platform van Simacan. Hiermee denkt Cornelissen Groep niet alleen efficiencyvoordelen te behalen, maar wil zij ook hard inzetten op op slim digitaal innoveren in transport. Dit heeft tot doel de veiligheid voor chauffeurs en omgeving te garanderen en voortrekker te zijn in het duurzamer maken van de sector.

In de afgelopen jaren werden al vele nuttige notificaties en realtime supplychaininstructies ontwikkeld voor planners, ontvangers en chauffeurs en dagelijks op het Simacan-platform gebruikt. Met de nu aangekondigde samenwerking willen beide partijen laten zien dat ze geloof hebben in de ontwikkeling van een visibility- en exceptiemanagementplatform naar een ketenplatform waar digitaal informatie wordt ontsloten, gedeeld en slimmer gemaakt. 

Belangrijke last mile-locaties

Een onderdeel van de samenwerking is het verder ontwikkelen van de turn-by-turn last mile guidance die de informatie van bestaande boordcomputerleveranciers gaat verrijken. Hiertoe is onlangs een pilot gestart. Simacan en Cornelissen hebben zich tot doel gesteld de meest belangrijke last mile-locaties in de Benelux in te tekenen en de komende twee jaar digitaal en integraal beschikbaar te maken. 

“Nog altijd valt er veel winst te behalen op de last mile”, stelt Mark van der Drift, ceo bij Cornelissen Groep. "Onze chauffeurs komen vaak in onvoorziene situaties en mogelijk verkeersgevaarlijke situaties terecht. Hier kan tijdswinst, persoonlijke en materiële schade voorkomen worden. Ook denken we hier nadrukkelijk meer winst voor de omgeving te behalen. Dus minder belasting van mens en milieu.” 

Luister hier naar de podcast waarin Rob Schuurbiers (Simacan) en Mark van der Drift (Cornelissen Groep) hun plannen voor efficiënter en duurzamer transport toelichten.