De wagentjes zijn speciaal voor Picnic ontworpen en gingen in 2015 voor het eerst de weg op. In de regio Rijnmond rijden er op dit moment de meeste, in totaal 120. Het duizendste wagentje gaat in Utrecht de weg op. Medeoprichter van Picnic Michiel Muller: “Het is natuurlijk fantastisch om te zien dat in zo’n korte tijd dit typische elektrische autootje niet meer uit het straatbeeld weg te denken valt.”

ePv

De wagentjes, ook wel electric Picnic vehicle (ePv) genoemd, kenmerken zich door de efficiënte route die zij rijden en door hun smalle omvang die geen verkeershinder veroorzaakt. Tijdens de korte stoptijden worden de kratten met boodschappen snel via de zijkant uitgeladen. Het hele proces is gedigitaliseerd, belading en routeplanning zijn optimaal gecoördineerd. De afgelopen jaren heeft Picnic veel verbeteringen doorgevoerd. De ePv is iets ruimer geworden, waardoor er nu vier lagen kratten in passen. Door de extra laag kunnen er in totaal 24 kratten met boodschappen mee. Ook de stabiliteit van de wagentjes is verbeterd.

De ePv’s zijn via internet verbonden met het zelfontwikkelde Driving Coach-systeem. Dit geavanceerde systeem registreert en analyseert continu. De verzamelde data geeft informatie over de meest efficiënte route, rijgedrag en gevaarlijke verkeerssituaties. Het systeem waarschuwt de runners, de chauffeurs, vooraf voor gevaarlijke bochten of drukte.

Boodschappenradar

Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van dertig specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden.