De bouwer van de LEVC NV5 benadrukt dat het eigenlijk niet om een nieuwe auto gaat, en zeker niet om een nieuwe fabrikant. LEVC (the London EV Company) is de voortzetting van de oorspronkelijke bouwer van de Londense taxi (LTC), een onderneming die in 2013 in handen kwam van het Chinese Geely. In 2017 krijgt LTC de naam LEVC en presenteert dan ook een volkomen elektrische variant van de taxi. Dit is noodzakelijk om binnen de grenzen van de Londense milieuzones aan het werk te kunnen blijven. 

LEVC NV5 wordt elektrisch aangedreven

De hybridevariant is uitgerust met een driecilinder benzine range-extender. Elektrisch rijdend heeft de NV5 een bereik van zo’n 100 kilometer volgens WLTC-normen en in combinatie met de range-extender haalt hij bijna 500 kilometer. De techniek is voorhanden om de NV5 uit te rusten met ‘geofencing’ waardoor de aandrijving automatisch schakelt tussen rijden op de range-extender en volledig elektrisch rijden in milieuzones.

laadruimte bestelwagen
Achterdeuren met een 1/3-2/3 verdeling geven toegang tot de 5,5 m3 grote laadruimte.

De aandrijving van de NV5 verloopt puur elektrisch; de benzinemotor is aanwezig voor het opladen van de accu’s. De elektromotor is aangebracht in de achteras en beschikt over een vermogen van 110 kW (150 pk). Daarmee komt de NV5 aan een begrensde topsnelheid van 100 km/u en een acceleratietijd van 0 tot 100 km/u in 13,2 seconden. Als zo’n forse prestatie wordt gevraagd, springt automatisch de range-extender bij. In het interieur is er amper iets van te merken of de benzinemotor in actie is of niet. Geen lawaai en geen trillingen. Het grote voordeel van de constructie is dat een koerier probleemloos grotere afstanden op hogere snelheid over snelwegen kan afleggen op weg naar zijn bestemming, zonder dat dit een enorme aanslag doet op zijn maximale bereik. Zo mooi als deze techniek ook is, momenteel ziet de Nederlandse overheid dit niet als ‘elektrisch rijden’ waardoor de NV5 op termijn niet wordt toegelaten in zero-emissiezones. Het zal duidelijk zijn dat LECV en andere fabrikanten – zoals Ford – hier tegen in actie komen.

Bedrijfswagen met klassieke uitstraling

In de personenautowereld vallen de meeste nieuwe elektrische automerken op door hun onderscheidende nieuwe vormgeving. De LEVC NV5 niet; die oogt juist heel klassiek. Op de neus prijkt een fraai logo dat ook terug lijkt te grijpen op een mooi verleden. Het interieur biedt degelijke, goed instelbare stoelen en een overzichtelijk dashboard. 

Voor de start van de proefrit krijgen wij de elektronische sleutel overhandigd. Een vrij groot ding, maar ook weer voorzien van dat fraaie logo en dat alleen maar ín de auto hoeft te zijn om de  motor te kunnen activeren. Dat gebeurt met een kleine draaischakelaar op het dashboard en met deze zelfde startschakelaar wordt de motor indien gewenst ook weer uitgeschakeld. Bij het inschakelen licht een compact display op met een overzicht van de ladinggraad van de accu’s, de mate van recuperatie en natuurlijk snelheid. Ronde, klassieke meters die volkomen bij de rest van de auto passen. Het grote scherm in het midden van het dashboard is helemaal van deze tijd en toont onder meer de navigatie, en via dit touchscreenscherm kunnen ook snel allerlei instellingen worden veranderd.

Rijgedrag NV5

Zoals (bijna) gebruikelijk bij een rit met een bestelauto vanaf de importeur reden wij de NV5 zonder ballast in de laadruimte. Op de testdag stond er nauwelijks wind, dus op de koersvastheid van de auto had dit geen effect. Het veergedrag was soepel, niet springerig. De auto stuurt strak en is in principe met alleen het gaspedaal te bedienen. Wanneer het regeneratiesysteem op maximaal is ingesteld, is het liften van het gaspedaal voldoende om de auto tot stilstand te brengen. Bij het rijden op de cruisecontrol is deze sterke vertraging hinderlijk; als de cruisecontrol wordt uitgeschakeld, vertraagt de NV5 fors en dat is vaak niet de bedoeling. Dan is het handig dat de instelling van de regeneratie heel eenvoudig is in te stellen, zodat de auto wél soepel uitrolt. 

interieur auto
Een klassiek aandoend interieur met duidelijke, eenvoudig te bedienen displays, een ruime zit, maar weinig aflegruimte.

Wij waren onder de indruk van de nauwkeurigheid van het navigatiesysteem, dat op de meter wist waar wij ons bevonden. Bij de aanwijzing ‘hier rechts’, kon je bijna blindelings indraaien. Opvallend was dat collega’s die met een andere NV5 reden juist door de navigatie het bos in waren gestuurd. Precies dezelfde route, precies dezelfde Volvo-techniek. De gastheer had geen verklaring voor deze tegenstrijdige ervaringen. 

Wat iedereen erg kon waarderen is de zeer korte draaicirkel van de NV5 van 10,1 meter. Tijdens een rondje op een verlaten parkeerplaats gaf de besteller de indruk dat hij om zijn binnenste achterwiel draaide. Voor een auto die veel in krappe verkeerssituaties zal worden ingezet is dit een heel fijne eigenschap. 

Aluminium carrosserie

In principe biedt de NV5 een laadvermogen van 730 kilo en een laadvolume van 5,5 m3. Toegang van de laadruimte via een ruime schuifdeur en twee ongelijk verdeelde achterdeuren. Er is ruimte voor twee europallets. De auto wordt grotendeels opgebouwd uit aluminium, dat wordt gelijmd. Dit moet de constructie een grotere stijfheid geven en de fabrikant wijst daarbij op de positieve ervaringen die hij heeft opgedaan met de bouw van de Londense taxi. Daarvan zijn er inmiddels vele duizenden afgeleverd en in de basis is de techniek helemaal vergelijkbaar met de NV5. 

LEVC geeft op de bestelauto een voertuiggarantie voor 240.000 kilometer of vijf jaar en een garantie van 240.000 kilometer of acht jaar op de batterij. De NV5 is ten slotte uitgerust met diverse veiligheidssystemen zoals lane departure warning en verkeersbordenherkenning. Dit natuurlijk naast de verplichte veiligheidsvoorzieningen. 

Dealernetwerk

Hoe lang de Londense taxi ook al rijdt, hij heeft nooit zijn oversteek gemaakt naar Nederland. Dat betekent dat LEVC hier een dealernetwerk moet ontwikkelen. Op het moment van de introductie in september beschikte de fabrikant over drie bedrijven waar de NV5 te bezichtigen, te proberen en te koop is. Dat zijn op het moment van publicatie Stern in Lijnden, Mobility Centre in Rotterdam en Harrie Arendsen in Ruurlo.