De aluminium Ergobar is voorzien van het gepatenteerde tweeveerspanningensysteem. Voor het parkeren en voorklemmen, is de lichte veer sterk genoeg. Om de lading klemvast te zekeren, activeert de chauffeur – met zijn andere hand – de zware veer met de hendel en zet hij de lading klemvast met zo’n 150 daN blokkeerkracht. De Ergobar-stang is hierop EN-12195-1 gecertificeerd.

Ladingstang met tweeveerspanningensysteem

Het tweeveerspanningensysteem scheelt tijd en kracht, en voorkomt gezondheidsklachten. Repeterende handelingen gelden als een sluipende sloper voor het menselijk lichaam. Dat geldt zeker voor een chauffeur die dag in dag uit de ladingstang plaatst of weghaalt waarmee hij zijn lading op de plaats houdt. Zelfs als de veer daarin nog soepel gaat en de stang nog recht is, blijkt dat een zware lichamelijke belasting. Bovendien moet de ronde stang altijd precies in twee gaten vallen en sluit hij de lading niet altijd optimaal op. Daarom werken steeds meer transportbedrijven met de cargokeeperstang die deze problemen niet heeft. 

Lichter, maar net zo sterk

De Ergobar-ladingstang is net zo sterk als de stalen cargokeeper maar met een eigen gewicht van 4,5 kilo is hij ongeveer 2,5 kilo lichter. 

Twee klemvoeten

De Ergobar-ladingstang is er in diverse uitvoeringen en lengtes. Standaard komt hij met twee klemvoeten. Hij is er ook in een voet/plug- en een plug/plug-variant voor het gebruik in een ladingsrail.