pakket uit ander wereld zorgt voor meeste bestelschaamte bij consumentHoe kleiner de bezorgafstand van een pakket, hoe minder het schuldgevoel. Zo voelt slechts een op de zes (16 procent) zich schuldig over een onlinebestelling binnen eigen land. Bij het retourneren van een pakket hebben mensen vaker een schuldgevoel. Een kwart voelt zich dan schuldig over het milieu. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd door Markeffect in opdracht van softwareleverancier Descartes.

Bestelschaamte het grootst bij hoogopgeleiden

Opvallend is dat de bestelschaamte het grootst is onder hoogopgeleiden. Onder hen voelt een op de drie (34 procent) zich schuldig bij het retourneren van een pakket, terwijl dit onder laagopgeleiden slechts een op de vijf (21 procent) is. Hoogopgeleide Nederlanders denken ook vaker na over de herkomst van een product in vergelijking met laagopgeleiden – respectievelijk 52 tegenover 40 procent.

Opkomst e-commerce 

“We worden met z’n allen steeds milieubewuster en consumenten realiseren zich dat de opkomst van e-commerce ook nadelen heeft”, vertelt Albert van Roekel, director solutions Consultancy bij Descartes. “Producenten en leveranciers zien de toegenomen bezorgdheid om het milieu ook en daarom krijgen we bij Descartes steeds vaker de vraag hoe het logistieke proces zo duurzaam mogelijk ingericht kan worden. Dankzij de inzet van de juiste software kan het gehele proces efficiënter ingericht worden. Bovendien kunnen leveranciers meer inzicht bieden aan consumenten, bijvoorbeeld over de herkomst van producten. Zo verduurzamen producenten en leveranciers niet alleen hun eigen processen, maar helpen ze ook consumenten in het maken van duurzamere keuzes.”