Wat opvalt is de eensgezindheid over hun overwegingen zich in Nederland te vestigen vanwege onder meer de goede logistieke infrastructuur, de meertaligheid van Nederlanders, de nabijheid van belangrijke afzetmarkten en vestigingslanden van grote retailers zoals Duitsland, België en Frankrijk, evenals het goed op elkaar aansluiten van de cultuur/mentaliteit.

Nederland is distributieland

Een van de bedrijven die op uitnodiging van de organisatoren van het webinar Nederland Distributieland (NDL) en Topsector Logistiek, zijn ervaringen deelt, is het Amerikaanse Locus Robotics, robotspecialist voor orderpicking. Dennis Niezgoda van Locus Robotics Nederland vertelt dat de explosieve groei van het online bestellen van de afgelopen jaren de druk op magazijnen en magazijnmedewerkers enorm heeft verhoogd. Wereldwijd wordt in veel magazijnen immers nog weinig geautomatiseerd gewerkt. "Met de inzet van mobiele Locus-robots voor orderfulfillment gaat de productiviteit in magazijnen binnen een maand twee tot drie keer omhoog en dat zonder infrastructurele veranderingen." 

Om in Europa verder te kunnen groeien heeft Locus Robotics zich in Amsterdam gevestigd. "Dicht bij 95 procent van de belangrijkste Europese markten, een goede infrastructuur, het meest efficiënte land van Europa, goed gemotiveerd en hoog opgeleid personeel dat meer talen spreekt en hotspot voor veel hoofdkantoren van grote retailers", aldus Niezgoda.

Brexit als aanleiding

Rana Harvey van de Britse onlineretailer Monster Group vertelt waarom het bedrijf ervoor heeft gekozen in maart 2019 een distributiecentrum te openen in Venlo. "Vooral de brexit was hiervoor de aanleiding. Het is nog onduidelijk wat Groot-Brittannië precies gaat doen en om onze afzet op de Europese markt te beschermen en verder uit te breiden, hebben we de controle in eigen hand genomen en een dc geopend in Venlo." 

De directie van het bedrijf heeft gekeken naar mogelijkheden voor het vestigen van een dc in voor hen belangrijke landen als Frankrijk, Polen, Duitsland en Ierland. "We hebben voor Nederland gekozen, vanwege vooral de beheersing van de Engelse taal door veel Nederlanders, het dicht bij voor ons belangrijke markten zitten in Duitsland, België en Luxemburg en dus next day delivery kunnen garanderen, de cultuur die goed bij de onze past, de goede logistieke infrastructuur en ook het zogenoemde Article 23. Daardoor hoeven we geen btw te betalen over containers die we vervolgens drie maanden later weer kunnen/moeten terugvorderen. Dat is gunstig voor onze cashflow." 

Meer tijd voor inrichting

Op de vraag of er zaken zijn die het bedrijf anders zou aanpakken als ze opnieuw voor een vestigingslocatie op het Europese vasteland zouden gaan, schudt Harvey haar hoofd. "We zouden absoluut weer voor Venlo kiezen. Alleen zouden we voor hoogwaardigere software gaan, want met de software die we in eerste instantie hadden konden we de voorraden die we moesten aanhouden moeilijk voorspellen. En dat is wel nodig als de vraag binnen een jaar verdubbelt. Verder zouden we de volgende keer meer uittrekken voor het inrichten en gebruiksklaar maken van het magazijn. Daar hadden we in 2019 een maand voor en dat was te weinig."

Abercrombie & Fitch

Ook Ippolito Fusco van de bekende Amerikaanse moderetailer Abercrombie & Fitch is zeer tevreden met Nederland als vestigingsplaats; hun Europees distributiecentrum staat in Bergen op Zoom. Bleckmann, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in logistiek voor fashion retailers, bedient van daaruit voor Abercrombie & Fitch al tien jaar de Europese markt. En als het aan Fusco ligt, zal dat de komende tien jaar niet anders zijn. Ook deze retailer heeft zich om dezelfde redenen als Monster Group en Locus Robotics gevestigd in Nederland. Overigens heeft het bedrijf onlangs een satelliet-dc geopend op Britse bodem met het oog op de brexit. Dit om van daaruit de Britse markt optimaal te kunnen blijven bedienen. mocht dat vanuit Europa lastig worden.