De komende jaren wil PostNL meer en slimmer gebruikmaken van data, digitalisering en robotisering. Het doel daarvan is onder meer om de logistiek en de informatievoorziening aan klanten te verbeteren.

Pakketautomaat hoeft geen hulp

Met deze nieuwe generatie pakketautomaten kan de klant zelf, via een gemakkelijk te bedienen schermpje op de muur, zijn of haar pakket ophalen, zonder dat een medewerker daarbij hoeft te helpen. Om de veiligheid te waarborgen krijgt elke klant vooraf een unieke pincode via e-mail of sms, waarmee het pakket uit de machine kan worden gehaald. Ook kan een klant bij deze nieuwe gerobotiseerde pakketautomaat een pakket afgeven voor verzending.

Capaciteit van tweehonderd pakketten

Een bijkomend voordeel is dat deze nieuwe automaat met een capaciteit van tweehonderd pakketten, vier keer zo groot is als de reguliere pakketautomaten. Aan de buitenkant zien klanten een scherm met een luik waar hun pakket doorheen gaat. Achter dat luik zit een grote ingebouwde opslagruimte. Dit zorgt ervoor dat mensen ook bij grote drukte hun pakket op kunnen halen bij het gewenste PostNL-punt. Jean-Luc Otten, business development manager bij PostNL Retail: “Ik ben trots dat PostNL, in navolging van enkele retailers, het eerste echt logistieke bedrijf ter wereld is dat deze mooie gerobotiseerde techniek gaat inzetten voor het uitreiken en collecteren van hoge volumes pakketten.”

In samenwerking net Jumbo en Dujardin-Remmers

De nieuwe gerobotiseerde pakketautomaat heeft het post- en pakketbezorgingsbedrijf gerealiseerd in samenwerking met supermarktketen Jumbo en distributeur DujardinRemmers. De pakketautomaat in Utrecht wordt een halfjaar getest. Vanaf eind 2021 zal deze nieuwe generatie slimme pakketautomaten bij steeds meer PostNL-punten door het hele land te zien zijn.