De aanschaf volgt op een periode van uitvoerige praktijktests met twee prototypes van de eActros, waarmee Simon Loos inmiddels 100.000 kilometer praktijkervaring heeft opgedaan. “Wij geloven in het concept van elektrisch rijden en dankzij de ervaringen uit de praktijktest zijn wij ervan overtuigd dat dit the way to go is”, laat fleetmanager Wim Roks weten. 

Batterijcapaciteit eActros

Met de aanschaf van de vijf eActros-trucks telt de elektrische vloot van Simon Loos nu ruim twintig vrachtwagens. Dit maakt de West-Friese logistieke dienstverlener naar eigen zeggen een koploper in Europa op het gebied van elektrisch transport met zware vrachtwagens. De 27-tons eActros-bakwagens worden vanaf medio maart vanuit distributiecentra in Pijnacker en Zaandam ingezet voor een emissievrije belevering van Albert Heijn-filialen in de Randstad. 

De eActros heeft een drieassig chassis met gestuurde naloopas en halflange cabine. Met de batterijcapaciteit van 315 kWh is het mogelijk om onder alle omstandigheden een rijafstand van ruim 250 kilometer af te leggen. Tegelijkertijd verzorgt deze batterijcapaciteit ook de voeding van de Frigoblock-koelmachine. De complete truck is daarmee emissievrij en muisstil. Dankzij succesvolle praktijktests hebben chauffeurs van Simon Loos de kennis en ervaring in handen om de eActros op de meest duurzame wijze in te zetten. 

Succesvolle praktijkproef 

Sinds 2020 doen Mercedes-Benz en Simon Loos uitvoerige tests met het prototype van de eActros. Deze tests waren vanaf dag één intensief: de eActros-preserie ging zeven dagen per week tussen 7.00 en 23.00 uur de weg op. Daarbij werd gelet op factoren als temperatuur, het traject, rijstijl, laadgewicht en het gebruik van de airco en kachel. 

simon loos schaft vijf mercedes-benz' eactros aan
Van links naar rechts: Peter Leegstraten (Albert Heijn), Martin Knijnenburg (Mercedes-Benz Trucks Nederland) en Wim Roks (Simon Loos).

Tientallen chauffeurs van Simon Loos hebben een speciaal voor de eActros ontwikkelde training gevolgd. Deze training helpt hen zich bewust te worden van belangrijke veiligheidsaspecten van het hoge voltage, zodat ze er veilig mee op pad kunnen. Uiteraard komen ook zaken als de bediening en de werking van de energieterugwinning aan bod. 

Elektrische transportoplossing

Simon Loos is sinds 2014 bezig om binnen eigen geledingen ervaring op te doen in elektrisch transport, aldus fleetmanager Wim Roks. “De transitie naar emissievrij transport móét gewoon. Wij pakken de koe bij de hoorns en willen graag vooroplopen. We zijn dan ook ontzettend blij met deze aanschaf. Met deze transportoplossing brengt een grote truckfabrikant een mooi innovatief idee tot werkelijkheid en laat hiermee zien dat het roer is omgegooid, zodat onze branche in de toekomst verder en sneller kan opschalen met zero-emissievoertuigen.”