Om de CO2-doelen te halen zullen alle partijen binnen transport en logistiek de handen inéén moeten slaan. Dat is de stellige overtuiging van Van der Baan. “Er staan voor 2025 en 2030 ambitieuze CO2-eisen voor de truckfabrikanten op de agenda en het kan niet zó zijn dat dat alleen een zaak is voor de truckleveranciers en de transportbedrijven. Alle betrokkenen zullen hieraan een bijdrage moeten leveren. Dan heb je het ook over brandstof- en energieleveranciers, bandenfabrikanten en overheden. Wij zijn vanuit Scania dan ook een groot voorstander van de recent door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigde proef met de Super EcoCombi: de 32 meter-combinatie waarbij één trekker twee volledige opleggers trekt. Binnen Scania hebben we daar al uitgebreide ervaring mee en die is zeer positief.”

Super EcoCombi volop in bedrijf

Scania Transportlaboratorium is het transportbedrijf van Scania dat het transport verzorgt tussen de verschillende fabrieken in Zweden en de hoofdassemblage-unit Scania Production Zwolle. Hier worden in de dagelijkse praktijk nieuwe technologieën en nieuwe concepten aan de tand gevoeld. 

Al in 2014 kreeg het Transportlaboratorium ontheffing om op bepaalde trajecten in Zweden met een 32 meter-combinatie te rijden. In de afgelopen vijf jaar zijn zo’n 4 miljoen kilometer aan data en ervaring bij elkaar gereden. In de praktijk blijkt dat neer te komen op een CO2-reductie van zo’n 25 procent. “Dit betekent dat dit concept alle potentie heeft om een serieuze bijdrage te leveren aan de overall CO2-doelstellingen”, benadrukt Van der Baan. “De EU heeft voor de hele branche ambitieuze CO2-doelen neergezet. De bijdrage hieraan van de truckfabrikanten is een verlaging van de CO2-uitstoot met 15 procent in 2025 en zelfs met 30 procent in 2030. De inzet van de Super EcoCombi is complementair en vergt geen grote investeringen van de branche. Het kan daardoor relatief snel worden toegepast. Uiteraard staat de veiligheid van de chauffeur en de overige weggebruikers op nummer een. Dat moet dan ook goed onderzocht worden voor de Nederlandse situatie. Op basis van de vijf jaar dat Scania Transportlaboratorium actief is met de Super EcoCombi is er één incident geweest met slechts materiële schade. En de aanleiding daarvan had bovendien niets te maken met de lengte van de truck.”

Testperiode

Mocht de door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigde test succesvol verlopen, dan zal voor een periode van twee jaar op bepaalde routes voor transportbedrijven die zich hebben aangemeld, een ontheffing gelden. Vanzelfsprekend zal de Super EcoCombi nooit in de binnensteden terug te vinden zijn. De (inter)nationale snelwegen zijn het dagelijkse domein van dergelijke voertuigen waarbij ze tussen warehouses en distributiecentra rijden. 

Van der Baan hoopt dat meerdere (omringende) landen zich aansluiten bij de proef, maar is daar ook realistisch in. “We zien in de landen om ons heen dat men nu de eerste schreden zet in het standaard-lzv-traject. Dus voordat zij toe zijn aan de volgende stap zijn we weer een paar jaar verder. Ik hoop wel dat zij dan niet allemaal weer het wiel willen gaan uitvinden, maar goed gebruikmaken van de al bestaande ervaringen en documentatie. Vanuit Scania willen we deze graag delen om het traject te bespoedigen.”

Spaanse praktijk

Sinds 2018 vindt er in Spanje een test plaats met het ‘Twin Trailer’-concept, zoals ze het daar noemen. Daar heeft autoproducent Seat, samen met haar logistieke partner, een ontheffing gekregen voor een Scania 32 meter-combi voor het transport tussen de fabriek in Barcelona en Zaragoza. Dit 300 kilometer lange traject voert geheel over de snelweg. Ook Zweden en Finland hebben uitgebreide ervaring met de Super EcoCombi.

Voor Van der Baan is de Super EcoCombi een logisch vervolg op de lzv. Overigens spreekt hij zelf liever over ‘lang en efficiënt’ dan over ‘lang en zwaar’ voor de normale EcoCombi. “Deze combinatie heeft zich in Nederland ruimschoots in de praktijk bewezen en heeft een vaste plek binnen de logistieke concepten; zelfs met (bio-)lng of hvo als brandstof. Daardoor is dit een uiterst efficiënte en snelle oplossing om kosten en CO2 te sparen per ton gereden kilometers. Uiteraard is dit alleen mogelijk op trajecten die zich daarvoor lenen, maar die zijn er in Nederland voldoende. De focus op het gewicht is hierbij verplaatst naar efficiency. Wij kunnen onze ogen niet sluiten voor de impact op de infrastructuur. Niemand wil nog een keer een situatie zoals met de sluiting van de Merwedebrug bij Gorinchem.”

Lees verder onder de foto.
TLN Super EcoCombi

TLN: vertrouwen in test Super EcoCombi

TLN ziet in de Super EcoCombi een belangrijke kansrijke ontwikkeling met grote voordelen voor milieu en logistiek. De door het ministerie aangekondigde pilot geldt als een belangrijke mogelijkheid om de Super EcoCombi op de weg te testen en zo te onderzoeken wat de haalbaarheidskansen zijn voor een mogelijke toepassing van deze vrachtautocombinaties in Nederland”, aldus Ambro Smit, beleidssecretaris bij TLN. "We zijn blij dat we het testtraject in kunnen gaan en we zien de resultaten met veel vertrouwen tegemoet."

De transportsector zal alles uit de kast moeten halen om tot CO2-besparing te komen, voorziet Smit. Hij ziet de Super EcoCombi als een relatief makkelijke oplossing om snel tot resultaat te komen. "Deze oplossing is nu al beschikbaar, omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaand materieel. Eén Super EcoCombi kan dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere combinaties; dat betekent een besparing tot maximaal 27 procent CO2. Door het gebruik van deze combi is er ook minder ruimte op de weg nodig. Bovendien draagt hij ook nog eens bij aan de afname van het chauffeurstekort.”

Smit benadrukt dat de Super EcoCombi niet isbedoeld als vervanger van de lzv, maar als aanvulling. "Met zijn lengte van 32 meter, ongeveer 7 meter langer dan de lzv, en het hogere gewicht van maximaal 72 ton is de Super EcoCombi specifiek bedoeld voor inzet op belangrijke goederencorridors op het hoofdwegennet. Het laden en lossen zal gebeuren vanaf hubs die dicht langs deze corridors zijn gelegen."

De inzet van een Super EcoCombi moet uiteraard wel veilig zijn. In het kader van de proef is er daarom veel aandacht voor de verkeersveiligheid. Voordat de SEC in Nederland de weg op mag, zal er daarom eerst een uitgebreid testtraject op besloten RDW-terrein plaatsvinden. Tegelijkertijd zal de SWOV onderzoek doen naar en advies geven over de verkeersveiligheid.

Kijk hieronder naar de Super EcoCombi in actie.