UMS ZolutionDe Zolution is een nieuwe ontwikkeling in de race naar betrouwbare bruikbare elektrische stadsdistributievoertuigen en laat al het huidige op de markt ver achter zich. Het voertuig combineert beproefde Japanse aandrijftechniek met Nederlandse engineering.

Zolution

Als basis voor de Zolution staat de bekende Nissan eNV200. Maar daar houdt de overeenkomst ook meteen op. De Zolution is een geleed voertuig waarbij de 5 meter lange laadruimte via een Fifthwheel-koppeling vast met het trekkende voertuig verbonden is. Bovendien is het voertuig elektrisch geremd. Aldus ontstaat er een combinatie met een laadvolume van 16 m3 en een laadvermogen dat in deze configuratie uiteindelijk meer dan 1.000 kg gaat worden.

B-rijbewijs

Het voordeel voor een vervoerder is dat de Zolution met een B-rijbewijs bestuurd mag worden. “Veel stadsdistribiteurs hechten daar aan,” vertelt UMS-directeur/eigenaar Lars Kool. “Maar de praktijk leert dat je niet zomaar elke chauffeur op een elektrisch voertuig kunt zetten. Daarbij komt dat de rijeigenschappen van de Zolution net zo goed zijn als die van een personenauto maar dat er wel een meedraaiende laadruimte achter zit. Daarom gaan wij een eigen training verzorgen. Op die manier krijgt een vervoerder straks gecertificeerde en toegewijd personeel op zijn auto’s. Dat komt de hele operatie ten goede.”

Composiet

De opbouw van het voertuig is geheel van composiet. Dat is sterk maar ook 30 procent lichter dan een vergelijkbare constructie in aluminium. Daarnaast heeft het een hoge K-waarde, zodat de laadruimte condensvrij blijft of met een koelaggregaat direct klaar is voor de inzet als geconditioneerd voertuig.

UMS ZolutionLaadklep overbodig

De lage vloer van slechts 21 cm boven de straat maakt een laadklep overbodig. “Het vandaag getoonde voertuig heeft nog een standaardvering op de achterwielen. De volgende voertuigen zullen kunnen knielen. Dan wordt de hellingshoek zo gering dat een chauffeur met een pompwagen zelfs pallets makkelijk uit het voertuig kan rijden”, aldus Kool.

distributieauto. De auto heeft een maximumsnelheid van 85 km/h en met een 40 kWh accupakket een maximum range van 200 km. Belangrijk daarbij is dat deze afstand afhankelijk van het gebruik niet onder de 150 km zal komen. “En dat is een voorzichtige benadering”, weet Kool. “Voor het dagelijks gebruik is het meer dan genoeg. De beste elektrische auto is namelijk niet die met de grootste range maar een auto die helemaal toegesneden is op zijn taak.”