Het verzendplatform Sendcloud deed onderzoek onder 1.002 Nederlanders naar hun wensen op het gebied van pakketbezorging. Daaruit blijkt niet alleen dat millennials gemiddeld meer per order spenderen dan boomers – € 115 tegen € 82 –, maar ook dat ze erg gesteld zijn op flexibele bezorgingsmogelijkheden.

Millennials wijzigen aflevertijd vaak

Deze behoefte bij generatie Y aan flexibiliteit wordt vooral gedreven door een verlangen naar gemak. Millennials willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling geleverd wordt. Zo wil de helft (52 procent) van de millennials de aflevertijd wijzigen nadat een pakket is verzonden, terwijl slechts een kwart van de boomers (26 procent) hier behoefte aan heeft. Nog eens 46 procent van de 25- tot 40-jarigen wil graag de mogelijkheid om na verzending het afleveradres te wijzigen, hoewel maar 25 procent van de boomers dit nodig acht.

Premiumverzendopties zijn in opmars

Het verlangen naar gemak komt ook tot uiting in de keuze voor bezorgopties. Waar bijna twee derde (62 procent) van de boomers voor standaardlevering kiest, doet slechts de helft (51 procent) van de millennials dit. Jongere shoppers kiezen daarentegen significant vaker voor bezorging op dezelfde dag, weekendlevering of levering in een pakketkluis. Deze premiumverzendopties spelen in op de vraag naar bezorging op een moment dat het de ontvanger uitkomt, wat goed aansluit bij de agenda van de werkende millennial.

Het is geen verrassing dat er een prijskaartje hangt aan premiumverzendopties zoals same day delivery. Millennials zijn echter bereid om diep in de buidel te tasten voor het gewenste gemak: voor een order van € 50 willen ze zo’n € 3,70 betalen, terwijl boomers maximaal € 2,20 neertellen. Gemiddeld zijn consumenten bereid zo’n € 3,40 per order te betalen.

‘Flexibele bezorging is minimumeis’

“Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in de verschillen tussen generaties. Het is vooral interessant om te zien dat millennials de lat hoog leggen als het gaat om flexibele bezorging”, constateert Rob van den Heuvel, ceo en co-founder bij Sendcloud. “Het bereiken van deze generatie wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker, aangezien hun koopkracht de komende jaren blijft toenemen. Als onlineretailers hun potentieel en winst willen maximaliseren, is het dan ook een minimumvereiste om flexibele bezorging aan te bieden.”