In juli vorig jaar nam Heineken al de eerste twee van zes kleinere elektrische tankbiertrucks voor de Amsterdamse binnenstad in gebruik. Nu is het zwaardere vervoer over de langere afstand aan de beurt.

Heineken wil schoon transport

“Heineken heeft een sterke groene ambitie en hierbij kijken we naar de hele keten”, verklaart Carl van der Wielen, manager Tankbier Heineken Nederland. “Dat gaat uiteraard ook over schoon transport. Ik ben blij dat we nu tankbier, het grootste gewicht aan bier dat we transporteren over de weg, nu ook duurzaam kunnen vervoeren.”

De Volvo FM Electric zal worden ingezet voor het vervoer van 200 hectoliter tankbier tussen de brouwerij van Heineken in ’s-Hertogenbosch en binnensteden als die van Amsterdam. De truck wordt zoveel als mogelijk geladen met groene stroom die via de zonnepanelen op de Bossche brouwerij wordt opgewekt. Naast reductie van CO2, NOX en roetdeeltjes wordt met de inzet van een elektrische truck ook het geluidsniveau flink teruggedrongen.

CO2-reductie 

“Dat we nu een eerste stap zetten in de verduurzaming van het nationale transport is een mooie mijlpaal en een opmaat naar meer schone kilometers”, vertelt Van der Wielen. “We doen onze groene huiskleur nu nog meer eer aan dan we al deden door het Heineken-bier voor de Nederlandse markt 100 procent groen te brouwen. Met de inzet van de elektrische tankbiertrucks verminderden we de CO2-uitstoot op het volledige transport vanaf de brouwerij in Den Bosch al met ruim 40 procent. Nu we ook op de langere afstand een elektrische truck gaan inzetten, is dat een mooie stap naar de toekomst.”

Schoner en geluidsarmer transport

Heineken is voornemens om komende jaren het hele wagenpark schoner en geluidsarmer te maken. De stap om nu ook het tankbier met elektrisch transport te gaan leveren, is onderdeel van Heineken’s ‘Brew a Better World’-aanpak waarin groei én duurzaamheid hand in hand gaan. Eerder maakte Heineken bekend cafés in Utrecht lichter, stiller en schoner te bevoorraden. Het bier dat in Zoeterwoude wordt gebrouwen voor de export gaat inmiddels per elektrisch containerschip naar de Rotterdamse haven. 

Naast groen brouwen en vervoeren zet Heineken ook in op recycling van verpakking- en promotiemateriaal en het hergebruik van materialen na sluiting of verbouwing van een horecazaak. Binnen tien jaar wil de brouwer de materiaalkringlopen hebben gesloten.

Volgens Heineken is innoveren samenwerking. Net als de elektrische tankbiertruck is ook deze zwaardere elektrische truck voor het vervoer van tankbier mede mogelijk gemaakt door Abrex Logistics uit Udenhout. De intentieverklaring voor de Volvo FM Electric werd onlangs getekend door Heineken en Abrex Logistics. De officiële order zal naar verwachting dit voorjaar worden getekend waarna de truck in het najaar kan worden geleverd door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center.

Lees ook:
Volvo Trucks wil transformatie naar elektrisch rijden versnellen: ‘We moeten nú opschalen’ 

De transformatie naar elektrisch rijden kan niet langer wachten, stelt Jessica Sandström, Volvo’s senior vice president Product Management & Sustainability: “De transportsector is verantwoordelijk voor 7 procent van de CO2-uitstoot. Dat betekent niet alleen dat we nu actie moeten ondernemen, maar ook dat wanneer we dat doen de impact enorm zal zijn.”