De zeecontainers voor de Franse markt werden vanaf de Nieuwe Zijderoute op twee terminals in Duisburg overgeladen van het spoor op een 110 meter lang en 11,40 meter breed binnenschip met een totale capaciteit van 104 TEU. De terminal van Contargo in Valenciennes is de enige in de regio Hauts-de-France die dergelijke grote Rijnschepen kan ontvangen.

Nieuwe Zijderoute is sneller

De reis van Duisburg naar Valenciennes duurde zo'n zestig uur. De containers waren in totaal minder dan twintig dagen onderweg. Per zeeschip had dat ongeveer twee keer zo lang geduurd.

Containervervoer China-Europa

Dankzij deze nieuwe binnenvaartdienst kunnen diverse terminas in Duisburg containers voor de Franse markt consolideren die wekelijks met ongeveer dertig treinen vanuit China komen. "Door de impact van de coronacrisis op het internationale goederenvervoer is het containervervoer per spoor tussen China en Europa in 2020 sterk gegroeid”, vertelt Gilbert Bredel, managing director bij Contargo North France. "Daarbij is Duisburg de draaischijf voor de verdere distributie van de containers naar alle Europese landen. Met dit eerste binnenvaarttransport tussen Duisburg en Valenciennes wordt de terminal Valenciennes opgenomen in de schema’s van de Nieuwe Zijderoute. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor het bedrijfsleven in onze regio."