Op ‘Kamer van de Toekomst’ staat alles over het chauffeursvak aan de hand van diverse video's waarin de verwachte ontwikkelingen op logistiek en technisch gebied voor chauffeurs in de periode tot 2030 aan bod komen. Via het platform willen organisaties in de transportsector vrachtwagenchauffeurs inzicht geven in de ontwikkelingen en mogelijkheden om bepaalde kennis en vaardigheden aan te leren, en hen zo voorbereiden op de toekomst van het chauffeursvak.

Website Kamer van de Toekomst

De Kamer van de Toekomst is hier te bezoeken. Het is een initiatief van onder andere TLN, CBR, TVM, TNO, CNV en FNV Transport en Logistiek. De uitvoering van de campagne is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidingsfonds voor de sector. 

De Kamer van de Toekomst biedt antwoorden op vragen over het chauffeursvak. Hoe ziet de transportsector er in 2030 uit? Zijn er nog vrachtwagens die op diesel rijden, of zijn ze allemaal elektrisch? Rijden vrachtwagens en personenauto’s nog op dezelfde snelweg? En wordt het laden en lossen nog steeds door de chauffeurs gedaan?

Boodschappen uit 2030

De Kamer van de Toekomst bestaat uit vier verschillende ruimtes die allemaal gericht zijn op een ander thema. In ‘Chauffeur 2030’ kan de chauffeur meer zien en te weten komen over de ontwikkelingen die het chauffeursvak in de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt. Hij of zij vindt hier video's over werkplezier en in kolonne rijden. Via de ‘vrachtwagenruimte’ kunnen chauffeurs meer te weten komen over hoe wagens zich ontwikkeld hebben, van ADAS-systemen tot brandstof. In de ruimte gericht op ‘digitalisering’ komen de mogelijke digitale ontwikkelingen aan bod in de periode tot aan 2030, zoals urenregistratie en de integratie van een persoonlijk ID waarin alle benodigde documenten geïntegreerd zijn. De laatste ruimte richt zich op ‘city hubs’, een van de grootste logistieke ontwikkelingen, bezien vanuit het 2030 perspectief.

Belang van ontwikkeling

“Het vak van vrachtwagenchauffeur is volop in ontwikkeling”, zegt een woordvoerder van STL. “Er gaat de komende jaren veel veranderen voor de chauffeurs, mede door de digitalisering. Via het platform worden vrachtwagenchauffeurs aangezet om na te denken hoe zij mee kunnen ontwikkelen, zodat zij op een vitale en gezonde manier kunnen blijven werken. En er kunnen nieuwe collega’s worden geënthousiasmeerd voor dit vak. Daarom is het ook mogelijk om je via het platform in te schrijven voor loopbaanadvies.”

Lees ook: ‘Autonoom rijden maakt vrachtvervoer veiliger, efficiënter en duurzamer’