Bij UTA staat de klant altijd centraal en dit wordt in dit interview bevestigd door Mike Willemsen.

Kunt u ons iets vertellen over uw bedrijf en zijn geschiedenis?
"ATT is een dochteronderneming van Marvesa Oils and Fats en is ontstaan nadat Marvesa Noba Vetveredeling in april 2018 overnam. De trucks, die toen nog eigendom waren van Rotie, gingen in de verkoop mee naar Marvesa en daaruit ontstond ATT.

Nu, ruim drie jaar later, staat een grootscheepse verhuizing voor de deur, waarbij Marvesa Oils and Fats vertrekt naar Rotterdam. Dat was voor mij het moment om voor te stellen om de Eurovergunning aan te vragen voor transporten voor derden en een naamswijziging door te voeren: van Amsterdam Tank Transport naar Marvesa Tank Transport. Deze wijziging is vooralsnog enkel een handelsnaam, maar in de nabije toekomst zal ATT volledig overgaan in MTT.

De trucks die we overnamen, zaten allemaal ruim aan de kilometers en hadden een twijfelachtige onderhoudshistorie en daarom is er vorig jaar voor de zomer voor gekozen een grootscheeps testtraject met vier truckmerken op poten te zetten. Daarmee wilden we de beste leverancier voor ons uitzoeken, de tien verouderde trucks vervangen en de vloot in onze eigen kleuren zetten. Iveco, Mercedes-Benz, Scania en Volvo werkten hieraan mee en uiteindelijk viel de keuze op Volvo. Mede door de groei in afname bij MOAF is er gekozen om ook direct uit te breiden en gingen er tien trucks uit en kwamen er vijftien nieuwe Volvo's FH voor terug.

Hieraan gekoppeld zochten we naar een goede oplossing voor de toltrajecten binnen Europa en een bijpassende servicecard. Daar kwam UTA uiteindelijk het best uit de verf."

Wat vindt u het leukste aan uw baan?
"Mijn werk bestaat uit een heleboel onderdelen. In de basis zorg ik ervoor dat de trucks rijden en de chauffeurs aangestuurd worden. Dat is een klus die dermate veel aandacht vergt, dat ik deze niet alleen draag. Mijn collega Raymon Millenaar is op dagelijkse basis druk met deze planning.

Naast de aansturing van de trucks, houd ik mij bezig met het naleven van de GMP-regels die binnen onze organisatie gelden. Tevens bestaat mijn dag uit hr-gerelateerde zaken en onderhoud ik contact met externe transporteurs over de prijzen van het transport, die ik zelf ook vaststel voor onze commercialafdeling. Kortom, er zijn dermate veel taken dat het moeilijk kiezen is. Vooral de veelzijdigheid maakt het aantrekkelijk en uitdagend."

Voor welke onderdelen van uw werk heeft u een betrouwbare partner en dienstverlener nodig?
"Wij zochten voor onze truckleverancier en daarbij behorende services een betrouwbare partner. Dit waren voor MTT de belangrijkste uitgangspunten, toen we een plan opstelden om uit te breiden en te professionaliseren."

Hoe kende u UTA?
"UTA ken ik uit de periode dat ikzelf nog reed; de authentieke bordjes die door heel Europa bij de tankstations te zien zijn, zijn natuurlijk legendarisch. Welke kilometervreter kent die nou niet? Echter, ervaring met UTA had ik niet eerder."

Volgens welke criteria heeft u UTA als uw zakenpartner gekozen?
“Tegenwoordig wordt in vrijwel elk land in Europa tol geheven voor voertuigen die meer wegen dan het totale toegestane gewicht van 3,5 ton. Lichte bedrijfsvoertuigen – personenauto’s, motorfietsen, kleinere transportauto's enzovoort – moeten in de meeste Europese landen ook gebruikskosten betalen – zelfs al gaat het alleen maar om speciale tolsecties zoals bruggen, tunnels of incidentele fileheffingen.

uta nieuwe truck marvesa
Eén van Marvesa's vijftien nieuwe Volvo's FH.

Wij waren op zoek naar een provider voor de tolverzorging en een leverancier van tankkaarten die in heel Europa kunnen worden geaccepteerd. UTA biedt ons deze oplossing. Eén leverancier, één aanspreekpartner, één factuur… kortom alles onder één dak. Daarmee hebben we overzicht over en inzicht in onze transportkosten. UTA voldeed aan deze en criteria en de keuze was snel gemaakt.

De tolbox UTA One biedt ons een toloplossing voor momenteel veertien tolcontexten: België plus de Liefkenshoektunnel, de bruggen in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen inclusief veerboten en snelwegennet, Hongarije, Oostenrijk, Polen – de A4 van Katowice naar Krakau –, Portugal, de bruggen in Zweden, Zwitserland inclusief Liechtenstein, en Spanje. Uitbreidingen met meerdere landen volgen en zijn gemakkelijk via een update aan de tolbox toe te voegen. Kortom hiermee zijn wij klaar voor de toekomst.

Met de UTA Full Service Card hebben wij de mogelijkheid om in heel Europa te tanken en in ons geval ook tankreinigingen af te rekenen. Onze criteria waren redelijk eenvoudig, evenals de insteek van UTA."

Welke producten en diensten van UTA gebruikt u en welke waardeert u het meest?
“Wij gebruiken de UTA One-tolbox en de UTA Full Service Card sinds december 2020, toen onze eerste nieuwe trucks opgeleverd werden.

Deze kaart is voor ons meer dan alleen een tankpas voor transacties zonder contanten: naast dat het om een van de grootste onafhankelijke acceptatienetwerken van merken in Europa gaat, en meer dan 53.600 tankstations omvat, geeft UTA toegang tot tal van diensten die voor ons wagenpark van belang zijn. En met de UTA One-box rijden wij onbezorgd door Europa."

Wat is uw ervaring hiermee?
"Mijn ervaring met UTA stemt tot grote tevredenheid. Naast de diversiteit van de inzet is er een enorm sterk serviceteam dat goed bereikbaar is bij vragen of problemen. Correct en pragmatisch, goed bereikbaar en altijd vriendelijk."

Hoe zou u uw ervaring beoordelen en zou u UTA aanbevelen?
"Ik ben zeer tevreden over UTA. Ik denk dat ik me geen fijnere organisatie kan voorstellen. Mijn ervaringen met grote(re) concurrenten vond ik vaak teleurstellend, met name als het om service ging."