Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Michel Kramer (50)
Bedrijf: Michel Kramer Transport, Hellevoetsluis
Functie: directeur/eigenaar

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u hier leuk en uitdagend aan?
“Vanaf dat ik kon praten, wilde ik al chauffeur worden. Mijn vader en oom waren ook chauffeur en voor mij was dat een droom. Vandaar dat ik ook meteen op mijn 18de, na het behalen van mijn chauffeursdiploma op de vrachtwagen ben gaan rijden. De eerste tien jaar in loondienst en daarna als zelfstandig chauffeur. Anders dan voor mijn vader, die helaas op jonge leeftijd is overleden, was een eigen bedrijf voor mij niet echt een wens. Dat is min of meer zo gelopen. Eerst door vanaf 2000 als eigen rijder voor een opdrachtgever te gaan rijden en in 2007 de volgende stap te maken door twee wagens van een opdrachtgever over te nemen, iemand waarvoor ik al enige tijd reed en die stopte. Mijn vrouw, die op dat moment in de horeca werkte, heeft toen een switch gemaakt en is het kantoorwerk gaan doen. Het hebben van een eigen bedrijf was dus nooit een doel, maar met vaste opdrachtgevers en geld dat je netjes op tijd ontvangt, kan er niet veel verkeerd gaan. En dat is ook gebleken, want we hebben nu een goedlopend bedrijf met vier vrachtwagens en negen vaste charters. In drukke tijden zijn er dat meer. Inmiddels is de kantoorbezetting uitgebreid naar 2,5 fte. Ikzelf ben een soort van vliegende kiep en spring in waar nodig, dan weer op de vrachtwagen en dan weer op kantoor of op bezoek bij klanten.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“Het is goed dat er meer aandacht is voor het welzijn van werknemers en daarmee dus ook het behoud van personeel voor je bedrijf en de sector. Ik zeg altijd: “Niks is eeuwig’, maar het is wel belangrijk dat de thuissfeer en werksfeer goed zijn. Je moet er als werkgever voor zorgen dat je goed materieel en goede arbeidsvoorwaarden aanbiedt. En is er thuis iets aan de hand is, dan moeten mensen de gelegenheid krijgen om dat op te lossen en naar huis kunnen gaan. Dat geldt ook voor vakanties en vrije dagen. Soms komt dat niet goed uit, maar dat moet je als werkgever gewoon oplossen. Het is een feit dat als je goed bent voor je mensen, dat ze dat dan ook voor jou zijn en je veel terugkrijgt. Werk je voor mij, dan moet je net zo gepassioneerd en gedreven zijn als ik dat ben. De mensen die hier werken en onze charters zijn dat en daar ben ik trots op. Ook is het goed om ouderen die dat willen de kans te geven te blijven werken. Mijn schoonvader van 70 en een andere chauffeur van 69 werken hier parttime en rijden afwisselend op één auto. Een perfecte oplossing voor beide partijen. Die vrachtauto is zo superrendabel en zij doen het graag en kunnen zo hun pensioen aanvullen.”

‘Onder de kostprijs gaan rijden? Dan neem ik echt afscheid van opdrachtgevers’

Michel Kramer, directeur/eigenaar van Michel Kramer Transport

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Ons werk bestaat uit het vervoer van zeecontainers vanuit de Rotterdamse haven naar bestemmingen in het land en vervolgens het transport van exportcontainers weer terug naar Rotterdam. Het zou goed zijn als er meer samengewerkt gaat worden tussen de verschillende rederijen. Daarmee voorkom je het vele leegrijden. Het is van de zotte dat je soms met een container vanuit Rotterdam naar Groningen rijdt om die te lossen en vervolgens met een lege container naar Rotterdam rijdt en daar weer andere een lege container oppikt om die weer in Groningen te laten laden. En dat alleen omdat die containers een andere kleur hebben. Dan gooi je zomaar even 600 kilometer weg. Dat is totaal niet efficiënt en rendabel voor klanten, rederijen en vervoerders. Dat zijn onnodige extra kilometers en CO2-uitstoot. Daar zou echt wat aan moeten gebeuren.”

Lees ook: ‘Wereldhandel verder onder druk door uitsluiten expediteurs’

“Om iets efficiënter te kunnen werken, hebben we zeven jaar geleden een mini-straddlecarrier aangeschaft, zodat we bij ons op de zaak zelf containers kunnen op- en afzetten. We kunnen dan met één auto naar één terminal om meerdere containers op te halen. Zo nodig kunnen we die dan bij ons omzetten. Dat scheelt veel tijd en ellende. Maar al met al is er nog een wereld te winnen. De vraag is echter of het de rederijen en terminals veel uitmaakt. Zij zijn alleen gebaat bij het op tijd varen van de schepen. Hoe de aan- en afvoer van containers verder verloopt, dat raakt hun portemonnee niet. Daarmee kom je dus ook op het punt van de wachttijden op de terminals. Ook daar is nog het nodige te verbeteren.”

Dit artikel krijgt u cadeau van Transport & Logistiek. 
Voortaan alles lezen? 
Kies dan hier uw (online)abonnement!

“Een ander verbeterpunt is dat vervoerders niet onder de kostprijs zouden moeten rijden. Nu is het druk en is er capaciteitstekort en speelt dat niet. Maar in economisch slechtere tijden, zoals 2009, 2010 en 2011, heb ik qua tarieven best wat concessie gedaan, maar ik ben nooit onder de kostprijs gaan rijden. Dan neem ik echt afscheid van opdrachtgevers.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Echte hobby’s buiten het werk, zoals sport of zo, heb ik niet. Mijn werk is mijn hobby en dan vooral trucks. Ik ben een echte Scania V8-liefhebber. Dat is een stuk beleving, gevoel en plezier dat ik met andere merken echt niet heb. Vandaar ook dat ik mezelf onlangs voor mijn 50ste de dikste Scania cadeau heb gedaan. De meest luxe en krachtigste uitvoering die er is, een 770S rondom luchtgeveerde 8x2-bakwagen. In het verleden ging ik met m’n Scania Triple X ook naar truckshows. In 2012 heb ik daarmee de mooiste truck van Nederland behaald tijdens het Truckstar Festival. Inmiddels doe ik daar niet meer zelf aan mee, maar zit ik wel in de jury. Een ander cadeau wat ik mezelf op m’n 50ste heb gegeven, is meer tijd voor mezelf, m’n vrouw en vrienden. Wellicht dat er nu ook wat tijd vrijkomt om wat te gaan sporten.”