De Super EcoCombi is een extra lange vrachtwagencombinatie bestaande uit een trekker met twee 13,60 meter-trailers die via een dolly verbonden zijn. Eén SEC (maximale lengte 32 tot 34 meter, maximumgewicht 72 ton) kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter-combinaties.

Super Ecocombi goede toevoeging

Volgens Elisabeth Post, bestuursvoorzitter bij TLN, kan de SEC een goede toevoeging zijn voor transport en logistiek in Nederland. “Met de Super EcoCombi kun je meer vracht vervoeren. Dat betekent dat je per saldo voor dezelfde hoeveelheid vracht minder emissies uitstoot, je zuiniger bent in het brandstofverbruik en met minder personeel vracht kunt verplaatsen. Dat laatste zou ons echt helpen, want er is in onze sector een groot personeelstekort. En tenslotte heb je met een SEC minder vervoersbewegingen, dus minder congestie, waardoor het bijvoorbeeld ook weer minder snel behoefte is aan extra infrastructuur.”

Zorgen over verkeersveiligheid

Voor Post is het wel belangrijk dat er wordt gekeken naar de praktische kanten: “Ik kan me namelijk wel voorstellen dat er zorgen zijn over de verkeersveiligheid. En alhoewel het niet de bedoeling is om in dorpen en steden te rijden, wil je ook op de snelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. We moeten hier dus samen met de overheid goed naar kijken.”

‘Stoppen met Super EcoCombi is gemiste kans’

“Het stoppen met de Super EcoCombi is een gemiste kans. Rijden met twee standaardtrailers achter één trekker betekent een enorme CO2-reductie.” Dit stelt Tom van Steijn, sectiemanager RAI CarrosserieNL, in een interview met Transport & Logistiek.

Tegelijkertijd wijst de bestuursvoorzitter ook naar andere Europese landen waar de SEC al wordt ingezet. “In Zweden en Spanje bijvoorbeeld rijdt de SEC al rond. En er zijn landen, zoals Denemarken, waar praktijktesten gaan starten. Wij zien daarom graag dat Nederland niet achterblijft en dat we ook hier met testen gaan beginnen.”

Werkbezoek op de Maasvlakte

Het werkbezoek van de minister vond plaats op de APM-terminal op de Maasvlakte in Rotterdam. Daarbij werd op een afgesloten terrein de twee afzonderlijke trailers aan elkaar gekoppeld voor de demonstratierit. Het bezoek werd in samenwerking met de terminal, het Havenbedrijf Rotterdam en Ewals Cargo Care georganiseerd.