Levendigheid alom op deze doordeweekse middag op het terrein van DON  Opleidingen in Naaldwijk. Personenwagens, motoren en vrachtwagens van DON verlaten het terrein of komen net aanrijden. Groepjes cursisten staan buiten bij de ingang geanimeerd te kletsen. Zij volgen vandaag onder andere de cursus BHV, VCA en Heftruck. Ook binnen is het een komen en gaan van cursisten, instructeurs, docenten en ander personeel. Personeel dat eenvoudig herkenbaar is aan de zwarte truien en shirts, met daarop prominent met blauwe letters de bedrijfsnaam. Zo ook Michelle van der Helm, salesmanager bij DON Opleidingen.

Klantenportaal

Van der Helm brandt meteen los. “Klanten ontzorgen. Dat is een van de belangrijkste trends in de sector waar wij als opleidingsinstituut fors op inzetten. We beschikken daarvoor over een overzichtelijk gratis online opleidingsportaal. Organisaties kunnen daarin eenvoudig opleidingen aankopen en monitoren, en bevoegdheden ofwel certificaten registreren. Omdat HR-medewerkers bij transportbedrijven te veel tijd kwijt zouden zijn aan bijvoorbeeld het bijhouden van de geldigheid van certificaten, of de voortgang van opleidingen van de verschillende chauffeurs, doen wij dat voor ze. We geven hen een seintje als een bepaalde medewerker weer aan de slag moet voor zijn of haar code 95. Hetzelfde geldt voor subsidieaanvragen. Dat nemen wij, als klanten dat willen, allemaal voor ze uit handen. Zij kunnen zich dan bezighouden met waar ze zich mee bezig moeten houden.”

Landelijke dekking

Om als opleidingsinstituut (middel)grote transportbedrijven en logistiek dienstverleners die landelijk opereren te kunnen ontzorgen, is het volgens Van der Helm noodzakelijk dat ook een opleidingsinstituut een netwerk heeft met een landelijke dekking. “Transportbedrijven willen liefst maar met één opleidingspartner te maken hebben als het gaat om het opleiden en bijscholen van hun personeel. Wil je zo’n bedrijf, met meerdere vestigingen en chauffeurs die vaak verspreid in het land wonen, kunnen bedienen, dan moet je als opleider een landelijke dekking hebben.”

Het is dan ook niet voor niets dat DON Opleidingen vorig jaar twee opleiders heeft overgenomen: Verkeersschool Trilling in Amsterdam en Van Vugt Verkeersopleidingen in Wognum. Deze werken sinds 1 januari 2023 onder de namen DON Opleidingen Amsterdam en DON Opleidingen Wognum. “En dat is zeker niet de laatste overname geweest”, aldus Van der Helm. “Willen we onze klanten kunnen ontzorgen, dan hebben we schaalgrootte nodig. In dat kader hebben onze directeuren Marco en Erwin Don al in 2011 bedacht om samen met andere regionale grote opleiders Transportopleider op te richten. Gezamenlijk willen zij in deze coöperatie een kwaliteitsslag maken door zelf opleidingen te ontwikkelen en een landelijke dekking te garanderen.”

Ford Capri

Het is duidelijk dat DON Opleidingen, sinds de start van het bedrijf in 1969 door Martien Don, enorm is gegroeid. “Martien is 53 jaar geleden begonnen met het geven van autorijlessen in een Ford Capri. Door de jaren heen is het lespakket uitgebreid met onder andere motorrijlessen, rijbewijs C, rijopleidingen voor bus en heftruck en diverse veiligheidstrainingen. Inmiddels wordt het bedrijf zoals gezegd geleid door de zonen Marco en Erwin Don en is ook de derde generatie met Esmee Don vertegenwoordigd.” Met de drie vestigingen telt DON inmiddels meer dan 100 medewerkers, 100 opleidingen en jaarlijks 20.000 cursisten.

Lees ook: Studenten logistiek opleiden voor de toekomst

E-learning

Ook in de opleidingsbranche heeft digitalisering haar intrede gedaan. “Een belangrijke trend die zich versneld heeft ontwikkeld ten tijde van corona en die we ook nu nog aanbieden, is e-learning. Van der Helm: “Zo kunnen cursisten bijvoorbeeld de vrachtwagen-theorie online of hier ter plaatse volgen. Die keuze is aan hen. Je ziet toch vooral de jongeren gebruik maken van de mogelijkheden van e-learning. Zij zijn daarmee opgegroeid en schakelen makkelijker.”

Veiligheid

Een andere trend die volgens Van der Helm heel erg belangrijk is als het gaat om opleidingen in de sector, is veiligheid. “Het rijden van schades is een enorme kostenpost in de transportsector. Veel bedrijven investeren daarom veel in het certificeren, bijscholen en trainen van hun chauffeurs en andere medewerkers op het gebied van veiligheid. Al dan niet in het kader van code 95. Het kan dan gaan om een cursus manoeuvreren met vrachtwagencombinaties, een opleiding heftruck voor chauffeurs in verband met het zelf veilig kunnen laden en lossen en/of BHV bijvoorbeeld.”

Gezondheid

Veel transportbedrijven steken de laatste jaren ook steeds meer energie in de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Ze richten zich op hun fysieke en mentale gezondheid. Vandaar dat opleidingsinstituten zoals DON, ook trainingen aanbieden op het gebied van bijvoorbeeld fysieke belasting, leefstijl en het omgaan met agressie.

Op de vraag of chauffeurs zichtbaar gezonder leven, schiet Van der Helm in de lach. “Ik weet zeker dat chauffeurs, die hier een cursus volgen of hebben gevolgd, zich veel bewuster zijn van hoe ze leven en wat ze eten. Maar als ze hier meedoen met een cursus, dan is dat voor hen ook een dagje uit. Wij krijgen dan vaak de vraag wat ze voor een ‘snackie’ kunnen krijgen. Vanzelfsprekend biedt het lunchbuffet hier tussen de middag veel meer dan dat. De keuze laten we echter aan de cursist.”

Tijdens de cursussen houden ze bij DON Opleidingen ook rekening met de gezondheid. Iedere anderhalf uur is er een verplichte pauze. Ook is er daglicht en een goede klimaatbeheersing aanwezig in de negen lokalen hier in Naaldwijk, maar ook op de andere vestigingen.

Subsidie cursus Schadepreventie

Wat Van der Helm nog graag wil vermelden, is dat transporteurs en logistiek dienstverleners op de hoogte moeten zijn van de actuele subsidiemogelijkheden. “Juist omdat veiligheid zo belangrijk is voor veel bedrijven is de SOOB-subsidie voor de cursus ‘Schadepreventie’ nu opgetrokken van 75 naar 175 euro per cursist. Dat is toch mooi meegenomen.”

Op de vraag wat ze bij DON Opleidingen kunnen doen, mocht er om deze reden erg veel vraag zijn/komen naar deze trainingen, antwoordt van der Helm: “Dan schakelen we heel snel op. Wij zijn continu bezig met de bezettingsgraad van onze cursussen. Zien we dat een bepaalde opleiding volloopt, dan regelen we een extra cursus. Wat dat betreft zijn we net als een transportbedrijf; altijd in beweging.”

Lees ook: Focus op datagedreven logistiek en leiderschap