THAR, gevestigd in Breda, is in 2017 opgericht om praktische medewerkers in de transport- en logistieksector online toegang te bieden tot opleidingen op haar leerplatform. Voor theoretische opleidingen bestonden al online leerplatformen, voor praktische opleidingen waren die er niet.

Kennismaking via onboarding

Daarnaast biedt THAR de mogelijkheid een op maat onboarding-programma te ontwikkelen voor nieuwe medewerkers en e-learnings voor andere werknemers. Veel organisaties besteden veel tijd en geld aan het werven van goed personeel. Dit geldt zeker voor praktische medewerkers, waar goed personeel op bepaalde functies schaars is.

Na de werving is het goed inwerken van nieuwkomers van groot belang. Zeker kort na indiensttreding zijn er nieuwe situaties die om nieuwe kennis en vaardigheden vragen. THAR kan bedrijven ondersteunen en het nieuwe medewerkers makkelijker maken in dit proces. Inmiddels maken zo’n 750 transport- en logistieke bedrijven gebruik van deze diensten.

Onboarding bij Chr. Vermeer

Eén van de gebruikers van de onboardingmogelijkheid van het leerplatform is Chr. Vermeer Transport in Tilburg. HR-medewerker Stefan van Dongen licht toe: “Enkele jaren geleden zijn we aan de slag gegaan samen met THAR om een onboardingsprogramma voor nieuwe medewerkers te ontwikkelen, met SLIM-subsidie voor het mkb. Voor mensen die lang bij ons werken, zijn veel dingen vanzelfsprekend, maar dat geldt niet voor nieuwkomers. Ervaren medewerkers hebben niet altijd de tijd om hun kennis en ervaring te delen. Dat geldt ook voor onze interne opleider, die overigens wél een paar dagen meerijdt met nieuwe chauffeurs.”

Om de kennis goed over te brengen, heeft het transportbedrijf een maatwerkproject opgezet om een online cursus te ontwikkelen voor nieuwe collega’s. “Samen met THAR hebben we bepaald wat daarin moest komen. Dit is een e-learning geworden van 20 minuten, die nieuwe medewerkers kennis laat maken met Chr. Vermeer, inclusief de geschiedenis en een virtuele tour door het bedrijf. Hierin komt ook aan de orde hoe het bedrijf eruit ziet, wat we doen en wie welke taken heeft. Dus ook bijvoorbeeld wie op de planning of servicedesk werkt.”

Daarnaast heeft Chr. Vermeer 3 online cursussen samen met THAR ontwikkeld voor nieuwe chauffeurs: over het starten van de dienst, activiteiten onderweg en het afsluiten van de dienst. “Zo is het voor iedereen duidelijk welke werkwijzen we binnen het bedrijf hanteren.”

THAR biedt op www.tharonline.nl informatie over allerlei praktijkgerichte cursussen, waaronder e-learnings, reguliere en blended opleidingen. Meer dan 130 opleiders bieden er hun cursussen aan, voornamelijk rijscholen. Ook werkgevers kunnen gebruik maken van het aanbod, zoals Code 95-opleidingen voor hun chauffeurs.

Meer betrokken

Van Dongen is erg tevreden over de samenwerking met THAR. “Door nieuwe medewerkers via de cursussen goed te informeren voordat zij daadwerkelijk bij ons aan de slag gaan, komen zij beter beslagen ten ijs en raken zij meer betrokken bij het bedrijf. Zij weten dan bijvoorbeeld al waar de ritdocumenten te vinden zijn, hoe een ritlijst eruit ziet, of hoe de boordcomputer werkt. Dat wil niet zeggen dat de interne opleider niet meer mee op pad hoeft de eerste dagen. Maar de informatieoverdracht is daardoor wel efficiënter en chauffeurs stellen gerichtere vragen,” aldus Van Dongen.

Chr. Vermeer Transport gebruikt het platform ook om meer verdiepende cursussen aan te bieden. “Die gaan bijvoorbeeld over bandenmanagement of de rijtijdenwet.” Deze cursussen zitten in het standaard assortiment van THAR.

Voor medewerkers met een B-rijbewij,s die willen doorstromen naar de functie van chauffeur, biedt THAR e-learnings voor het theoriegedeelte van het C-rijbewijs aan. “Hierdoor kunnen deze young potentials, zoals wij ze noemen, zich in alle rust verdiepen in de theorie. Verder zijn we aan het kijken of we via het leerplatform van THAR externe docenten kunnen inhuren voor Code 95-opleidingen.”

Een draak

Ook AB Texel, internationaal transportbedrijf in de agri-food en bouwlogistiek, maakt gebruik van de diensten van THAR. Het bedrijf is 3 jaar geleden begonnen met het inplannen van de trainingen van chauffeurs via het leerplatform van de organisatie. “Het systeem is sinds 1 jaar goed ingeregeld en bevalt goed”, vertelt manager sustainability en voormalig HR-manager Marlies Dijkstra. Zij was toen verantwoordelijk voor de inkoop van de dienst. “Aangezien we ongeveer 2.000 chauffeurs hebben, is de planning van de Code 95-opleidingen een omvangrijke administratie. Voorheen stond die in een excel-sheet. Dat was een draak van een overzicht met daarin de behaalde punten en opleidingen. Ons nieuwe systeem werkt makkelijker en signaleert wanneer iemand een nascholingsopleiding moet volgen. De informatie komt naar ons toe. Op deze manier hebben wij een goed overzicht in de opleidingsdata van de medewerkers.”

Maatwerk e-learnings

Daarnaast gebruikt AB Texel Group het THAR leerplatform als opleidingen-toolbox. “Wij hebben samen met THAR allerlei maatwerk e-learning-cursussen ontwikkeld voor zowel onze nieuwe als onze huidige chauffeurs. Dit zijn online opleidingen die goed aansluiten bij de praktijk van onze medewerkers. Nieuwe chauffeurs sturen wij voor een periode elke week een korte e-learning van zo’n 10 minuten. Onderwerpen zoals het gebruik van de boordcomputer, controleren van de bandenspanning of tips om zuinig te rijden komen daar aan bod. Voor ons is het een ideale manier om chauffeurs op afstand te informeren en op te leiden, aangezien we hen vaak maar weinig op locatie zien. Chauffeurs zijn ook veel digitaler dan wij denken”, laat Dijkstra weten.

Lees ook: Aventus start InCompanyLogistics opleiding