Door de nieuwe terugkeerverplichting, die begin dit jaar is ingegaan, moeten vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar het land waar ze geregistreerd staan. Daar is in de uitwerking van de regels door de Europese Commissie ook het terugkeren van trailers en aanhangwagens aan toegevoegd. De return home vehicle (RHV) geldt dus volgens Brussel ook voor deze aanhangers.

In tegenstelling tot de eerdere Q&A’s van de EC over het Mobility Package heeft er deze keer geen consultatie plaatsgevonden van de Europese sociale partners IRU en ETF. Wel geeft de EC de mogelijkheid om voor eind juni te reageren op de concept Q&A.

Uitbreiding return home-regeling

Transport en Logistiek Nederland reageert verbaasd op de uitbreiding van de RHV voor getrokken materieel. “Trailers of aanhangwagens hebben natuurlijk geen tachograaf”, stelt een TLN-woordvoerder, “dus onduidelijk is hoe lidstaten hierop kunnen gaan handhaven.”

Zegen of vloek?

Lees de column van Menno Menist: Is de return home-regeling een zegen of een vloek?

Voor de ondernemersorganisatie blijft de belangrijkste zorg dat de terugkeerverplichting voor de vrachtwagens in gelijke mate wordt gehandhaafd in alle lidstaten. Lidstaten kunnen controleren op overtredingen van de RHV, maar een sanctie kan alleen worden toegepast door het land waar het bedrijf is gevestigd. Dat komt omdat de terugkeerverplichting onderdeel is van de criteria voor de reële vestigingseis.

Adequate handhaving

Wanneer niet (meer) wordt voldaan aan de vestigingseis, kan de vergunning worden ingetrokken. “Zodoende kunnen er grote verschillen tussen de EU-lidstaten ontstaan, doordat sommige landen ervoor kunnen kiezen geen prioriteit te maken van de handhaving van de terugkeerplicht. Of je nu voor of tegen deze maatregel bent, de effectiviteit van de maatregel valt en staat met een adequate controle erop”, aldus de TLN-woordvoerder.

De handhaving van de RHV is onderdeel van de onderwerpen die het komende jaar op het programma staan van Trace2, een handhavings- en trainingsgids voor handhavers, ontwikkeld door Corte, IRU en de ETF in opdracht van de Europese Commissie. Trace2 moet voor meer harmonisatie van handhavingsinterpretatie gaan zorgen. TLN is als lid van IRU en Corte betrokken bij dit project.