De vrachtwagenfile is ontstaan door een opeenstapeling van problemen. Zo viel afgelopen week een belangrijk IT-systeem uit, dat gebruikt wordt voor het aanleveren van douanedocumenten aan de Britse overheid. Een noodplan aan Britse zijde functioneerde onvoldoende en werd niet tijdig en correct in gang gezet. Hierdoor is een enorme achterstand in de verwerking van deze documenten ontstaan. Daarbovenop zijn er problemen met de veerbootverbindingen van en naar het Verenigd Koninkrijk. P&O Ferries heeft twee weken geleden haar afvaarten tijdelijk gestopt. Hierdoor is er te weinig capaciteit bij de veerdiensten.

Schrijnende situaties in vrachtwagenfile

Naast de schrijnende situatie van chauffeurs, die tientallen uren zonder voorzieningen op zichzelf zijn aangewezen, vragen de gezamenlijke organisaties aandacht voor de rij- en rusttijden. Chauffeurs kunnen namelijk beboet worden door het overschrijden van rijtijden. Ook zorgt een gebrek aan parkeerplaatsen dat chauffeurs soms uren zoeken naar een geschikte rustplek.

Versoepelingen en noodprocedures

De partijen roepen in een brief aan de staatssecretaris Aukje de Vries op om in een Brits-Nederlandse aanpak te kijken naar mogelijke tijdelijke versoepelingen van de regels, waardoor het makkelijker moet worden voor vrachtwagens om op de veerboot te komen in het Verenigd Koninkrijk en in Nederland er weer af. Daarnaast moeten de noodprocedures in het Verenigd Koninkrijk beter worden ingericht en kenbaar gemaakt, zodat soortgelijke problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden. Ook is coulance in de handhaving van rij- en rusttijden voor de chauffeurs die in de file staan op zijn plek, om zo te voorkomen dat bedrijven beboet kunnen worden.
De brief is ondertekend door Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verstuurd namens de initiatiefnemers van Get Ready for Brexit: Havenbedrijf Rotterdam, evofenedex, Deltalinqs, Portbase, Fenex en TLN.