Sinds 2019 kunnen onlineretailers al gebruikmaken van de rekentool Bewust Bezorgd om consumenten inzicht te geven in de emissies die gepaard gaan met het afleveren van hun bestellingen. Daarnaast stellen webwinkels door het gebruik van Bewust Bezorgd de consument in staat te kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie. Thuiswinkel.org ontwikkelde dit rekenmodel in samenwerking met webwinkels, vervoerders, Topsector Logistiek en TNO.

Actuele data van vervoerders

Bewust Bezorgd geeft informatie over de CO2-uitstoot van het versturen van pakketten in de last-mile: vanaf het warehouse van de webwinkel tot aan het thuisadres van de klant of het gekozen afhaalpunt. Tot voor kort moesten de onderliggende emissiedata van vervoerders steeds manueel geüpdatet worden om een actueel en correct beeld te hebben van de CO2-impact. Dankzij de koppeling van Bewust Bezorgd met BigMile is dit proces nu geautomatiseerd.

Lees ook: Een derde consumenten kiest voor duurzame bezorging

“Het geven van inzicht op basis van actuele data van vervoerders, is waar Bewust Bezorgd en BigMile elkaar perfect aanvullen”, licht Jack Pool, directeur van BigMile, toe. “Wij kunnen de werkelijke uitstoot van retailers en transporteurs berekenen conform diverse goedgekeurde methoden en Bewust Bezorgd voeden met deze informatie in het juiste formaat, zodat retailers op uniforme en onafhankelijke manier rapporteren.” Ten Ham vult aan: “Dit betekent dat de consument altijd in staat gesteld kan worden om de meest duurzame afleveroptie te kiezen, ongeacht de vervoerder waar de retailer mee werkt.”

Pilots BigMile en Thuisbezorg.org

Omdat de uitstoot per aflevermethode (volgende dag levering, avondlevering of levering bij een afhaalpunt) kan verschillen, biedt Bewust Bezorgd dankzij deze samenwerking retailers de mogelijkheid om de benodigde CO2-uitstoot per aflevermethode te berekenen. Op dit moment voeren BigMile en Thuiswinkel.org enkele pilots uit met omnichannelretailers, om ook levering vanuit winkels mee te kunnen nemen in het model.

Het uiteindelijke doel van Bewust Bezorgd is om transparant te zijn over de uitstoot, op een eerlijke en uniforme manier te meten én de consument in staat te stellen om te kiezen voor duurzame(re) bezorging. “Dankzij de samenwerking met BigMile is een cruciale stap gezet in de verduurzaming van de e-commercelogistiek”, stelt Ten Ham.

Dit is misschien ook interessant: ‘40 procent van alle aankopen gebeurt over vijf jaar online’