VACO, Bedrijfstakorganisatie voor de Banden- en Wielenbranche wil de vernieuwde band meer voor het voetlicht plaatsen via een campagne. Ze organiseerde een bijeenkomst, introduceerde duurzamebanden.nl en hoopt ook staatssecretaris Vivianne Heijnen te ontvangen, om haar in de praktijk te kunnen laten zien hoe goed deze rubberen exemplaren feitelijk zijn. De afspraak staat gepland, maar er is altijd een risico dat er iets tussendoor komt…

4 bandenvernieuwers

Banden zijn big business. Per jaar worden in ons land tussen de 500.000 en 600.000 stuks onder vrachtwagens en bussen gemonteerd, volgens cijfers van VACO. Momenteel is 20% daarvan een vernieuwd exemplaar. De organisatie wil dit aantal de komende jaren graag verhogen naar 200.000, ofwel ongeveer een derde. Dat moet mogelijk zijn: ons land telt in totaal vier bedrijven die vrachtwagenbanden vernieuwen. Een vijftal fabrikanten die dat in het het buitenland doen, ondersteunen de campagne eveneens.

De happening van VACO vindt plaats bij bandenvernieuwingsbedrijf Roline op het industrieterrein in Lopik. Hier doet de bedrijfstakorganisatie via een presentatie in een spartaanse maar functionele vergaderkamer uit de doeken waarom ze de campagne is gestart. Zo hebben we allereerst te maken met de opwarming van de aarde, vat Arie Verhoef van VACO kort samen. Dat heeft geleid tot het VN Klimaatakkoord in Parijs en een nationaal Klimaatakkoord. Het doel van al deze afspraken is om bedrijven maatschappelijk verantwoord en duurzaam te laten ondernemen. Verder ziet de EU rubber als een kritieke grondstof omdat het moet worden ingevoerd. Het wordt nauwelijks in Europa geproduceerd.

Bij deze problemen en doelen past een vernieuwde band naadloos. Zo’n band is namelijk kwalitatief goed vergelijkbaar met een nieuw exemplaar. De kilometerkostprijs van de ‘occasion’ is alvast gunstig. En bij aanschaf betaal je 25 tot 40% minder, laat Verhoef weten. Volgens VACO is voor de productie verder 75% minder grondstof nodig en 70% minder olie. Ook is er 60% minder CO2-uitstoot bij de productie. Tot slot scheelt het 45 kilo afval per band. “De prestaties van een vernieuwde band zijn zelfs beter dan die van een nieuwe”, claimt directeur Carlo Hijzen van Roline.

Vrachtwagenheffing

Daarnaast ziet VACO kansen bij de vrachtwagenheffing. De organisatie heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd om een deel van de heffing (die rond 2027 ingaat) te gebruiken voor subsidie op vernieuwde banden in Nederland. In Duitsland ontvangen transporteurs en eigen vervoerders al sinds een aantal jaren 50%
overheidssteun bij aanschaf van vernieuwde banden, via het zogenoemde Deminimisprogramma. Dit wordt betaald uit de vrachtwagenheffing in Duitsland. Terloops wijst Verhoef erop dat een juiste bandenspanning ook heel belangrijk is voor de levensduur van een band. In dat geval slijten ze minder, minder uitstoot dus, en ze zijn veiliger. En 5.000 tot 10.000 pechgevallen per jaar langs de Nederlandse wegen hangen samen met bandenpech.
“Als je een klapband krijgt, is dat heel ingrijpend!” Hij vertelt ook dat er nu pas banden worden ontwikkeld voor elektrische voertuigen.

Lees ook: Duurzaam bandenbeheer als stap naar een groenere toekomst

Karkassen onder de loep

Nu lopen we naar de fabriek om de praktijk te bekijken. Hier in Lopik krijgen 25.000 banden per jaar een nieuw leven en een nieuwe naam: Bandag/Milieuband. Een verdubbeling van de productie bijRoline staat op stapel. En dat kan met een minimale personeelsuitbreiding, aldus Hijzen. Hij trekt nu de roldeur op om ons binnen te laten in de eerste loods. Een rubbergeur stijgt op. Op deze plek nemen zijn collega’s de bestaande karkassen met
behulp van machines kritisch onder de loep. Iedere onvolkomenheid komt aan het licht. En als de schade te groot is, wordt het karkas afgekeurd.

De medewerkers zijn allemaal speciaal opgeleid door Bandag in het Belgische Zaventem. Die cursussen zijn van zeer goede kwaliteit, volgens Hijzen. Een aardigheidje: “Sommige bedrijven stellen er prijs op om hun eigen banden weer terug te krijgen. Dat is een gevoelsmatig iets.” Als de
karkassen goed genoeg zijn, biedt Roline die mogelijkheid. Vanzelfsprekend.

Opslag voor hergebruik

In de volgende loods worden de banden geruwd. Daarbij wordt het oude loopvlak van de band verwijderd. Een afzuiginstallatie zuigt het rubber op dat van de banden komt en slaat het op voor hergebruik. “Denk bijvoorbeeld aan rubber tegels, matten, nieuwe banden of andere producten.” Via een speciaal liftsysteem gaan de banden nu naar het volgende station. Hier krijgen ze een solutielaag, waarna een medewerker zorgvuldig een nieuw loopvlak op het karkas plakt. De temperatuur moet hier 18 graden zijn voor het ongevulkaniseerde rubber, dat op deze temperatuur kan worden bewerkt. Bij lagere temperaturen verliest het souplesse.

Verderop schuiven mannen de vernieuwde exemplaren ‘to be’ zorgvuldig in een rubberen envelop. In deze verpakking ondergaan ze het zogenoemde vulkanisatieproces en hecht het nieuwe rubber zich stevig vast aan de bestaande basis. De band verdwijnt gedurende vier uur onder een druk van 4 bar in een apparaat van circa 100 graden. En na een laatste controle en verflaag als finishing touch is de band gereed. Het productieproces van een vernieuwde band lijkt veel op dat van een geheel nieuwe vrachtwagenband, bevestigt Hijzen. Alleen is daar ook het karkas vanzelfsprekend splinternieuw.

Vliegtuigbanden

Tot slot nog even die vliegtuigbanden. “Een vliegtuigband in de commerciële luchtvaart gaat gemiddeld 250 tot 400 landingen mee. Daarna wordt de band indien mogelijk vernieuwd, tot zo’n zesmaal”, vertelt Eamon Barrett in de brochure Duurzamebanden van VACO. Hij is Plant Manager Aircraft Tire Retread Plant Goodyear Nederland.

Lees ook: Neste en Scania testen digitale oplossing om gebruik van hernieuwbare brandstoffen te volgen